• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Executive Function Assessment for Elementary and Middle School Students with Developmental Disabilities

Research Project

Project/Area Number 17K04917
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Nagoshi Naoko  埼玉大学, 教育学部, 教授 (30436331)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords実行機能 / 自己調整 / 評定尺度 / アセスメント / 発達障害 / 通級 / 自己調整機能 / 本調査 / データ分析 / 予備調査 / 項目分析 / UDL / 教師評定尺度 / 保護者評定尺度
Outline of Final Research Achievements

The J-MEFS, a Japanese version of the McCloskey Executive Function Scale (MEFS), was developed for use in the assessment and intervention of executive function in elementary and middle school students with developmental disabilities. Reliability and validity were examined using data collected from teachers. In the case study, the difficulties and strengths of executive function were analyzed based on the results of ratings by the teachers, parents, and the child himself/herself, and recommendations were developed. Teachers commented that the results reflected the child's usual situation and that the recommendations were reasonable.
These results suggested the constructs of executive functioning J-MEFS measured should be clarified. Also the profile and interpretation methods should be improved more friendly to teachers and parents. Finally implementation of interventions based on J-MEFS and verification of their effectiveness is needed in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで子供向けの実行機能アセスメントがなかった日本において、学校での学習や対人関係における困難を実行機能という観点から捉えることのできるJ-MEFSが開発されたことの意義は大きい。J-MEFSを用いることで、子供が自身の内的資源である能力や積み上げてきたスキルなどを活用できるようにするための支援を行いやすくなると思われる。また、支援者や保護者から見た実行機能の状態だけでなく、本人の自己評価を取り入れることで、子供が自己理解に基づき、目的意識を持って主体的に支援に参画するというパーソンセンタードアプローチによる支援が促進され、特に通級による指導効果の向上への貢献が期待される。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] McCloskeyモデルを用いた実行機能の評価と介入2021

    • Author(s)
      名越斉子
    • Journal Title

      明星大学発達支援研究センター紀要MISSION

      Volume: 6 Pages: 23-26

    • NAID

      120006994039

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 人生を舵取りするために必要な自己調整の力 大学における発達障害学生を通して見えるもの2020

    • Author(s)
      名越斉子
    • Journal Title

      埼玉県特別支援学級等設置校長会会報

      Volume: 2 Pages: 2-5

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 若手教員の成長を支えるUDL2020

    • Author(s)
      名越斉子
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 782 Pages: 12-14

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ケースで学ぶ子どもを読み解くアセスメント(第3回)子どもの認知特性を読み解くーWISC-Ⅳの活用2019

    • Author(s)
      名越斉子
    • Journal Title

      LD ADHD & ASD

      Volume: 17(4) Pages: 50-53

    • NAID

      40022053061

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] LD-SKAIPを用いた算数困難の評価と支援の試み―筆算に困難を示した事例―2018

    • Author(s)
      名越斉子, 東原文子, 飯利知恵子, 斎藤大地, 橋爪愛弥
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 27(4) Pages: 444-450

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語版マクロスキー実行機能アセスメント(教師用)の開発 ~学習・対人の文脈に分けて評価することの意義の検討~2021

    • Author(s)
      名越斉子、飯利知恵子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム 46 UDL による知的障害特別支援学校の授業改善 UDL ガイドラインを踏まえた授業設計と振り返り2020

    • Author(s)
      名越斉子、木皿優、 三浦駿介、 柳澤真美、川俣智路
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語によるラウンドテーブル(国際委員会企画)Learning vs. Producing Disabilitiesを講演したマクロスキー博士を囲んでのディスカッション2019

    • Author(s)
      齊藤由美子、名越斉子、 George McCloskey
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「全人的実行機能モデルに基づく実行機能アセスメントの試み(1)-保護者用実行機能評定尺度のパイロット調査結果の検討-」2018

    • Author(s)
      名越斉子, 山口一大, 飯利知恵子
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「全人的実行機能モデルに基づく実行機能アセスメントの試み(2)-教師用実行機能評定尺度のパイロット調査結果の検討-」2018

    • Author(s)
      名越斉子, 山口一大, 飯利知恵子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「UDL(学びのユニバーサルデザイン)の実践の変容-UDL実践ルーブリックを活用して指導を振り返る-」2018

    • Author(s)
      名越斉子,バーンズ亀山静子,川俣智路,松戸結佳
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)に基づく教育実践の再考2017

    • Author(s)
      名越斉子、バーンズ亀山静子、川俣智路、松戸由佳
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi