• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a school counseling manual for special needs schools

Research Project

Project/Area Number 17K04921
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

HAYASHI Akiko  東京学芸大学, 特別支援教育・教育臨床サポートセンター, 教授 (70238096)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords特別支援教育 / スクールカウンセリング / 特別支援学校
Outline of Final Research Achievements

We conducted a survey of school teachers, managers, and school counselors at special support schools for people with intellectual disabilities.We investigated the enrollment status of students with mental and behavioral disabilities, the actual conditions of responding to students and their parents who have support needs, and the placement and cooperation of school counselors at special support schools for people with intellectual disabilities.
In this survey, we grasp the counseling needs according to the developmental stage of the target children, the current situation of school counseling at special needs schools and organize effective counseling method, convenience of counselors, ethical correspondence, measures to protect personal information. We prepared for publication by writing and creating the "Special Counseling School Counseling Manual" that faculty and staff can utilize.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別支援学校に在籍する児童生徒のスクールカウンセリング分野のニーズには,「精神疾患(精神医学)」「身体疾患(小児保健学)」「人間関係・親子問題(臨床心理学)」「障害理解(特別支援教育)」「不登校・非行(教育臨床学)」「貧困(児童福祉学)」など今日的な教育問題が散在しており,こうした課題に対して多分野・複合的な観点から対応する必要がある.そして,教育実践的なアプローチによる検証・検討(特に,評価・検証を医療・学校現場の専門家を入れて実施する)を展開することで学際的な意義は高いものと考える.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高等学校における特別支援教育と校内支援体制に関する調査研究2020

    • Author(s)
      竹達健顕・橋本創一・日下虎太朗・渡邉真帆・林安紀子・大伴潔・澤隆史・藤野博・増田謙太郎・杉岡千宏・李受眞
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 99-106

    • NAID

      120007145100

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常学級の教師は特別支援コーディネーターについてどのように考えているか2020

    • Author(s)
      和知真由・林安紀子・橋本創一・平田美祝・杉岡千宏・李受眞・大伴潔・増田謙太郎・澤隆史・藤野博
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 119-2020

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校・特別支援学校高等部生徒のメンタルヘルスにおける養護教諭の役割と多職種連携2018

    • Author(s)
      仲野栞・橋本創一・三浦巧也・日下虎太郎・山中小枝子・李受眞・林安紀子
    • Journal Title

      保健の科学

      Volume: 60 Pages: 639-644

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校・小学校特別支援学級の教師-保護者間の連携と共通理解に関する調査研究2018

    • Author(s)
      仲野 栞 , 橋本 創一 , 枡 千晶 , 杉岡 千宏 , 川池 順也 , 杉浦 采夏 , 林 安紀子
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 69 Pages: 411-417

    • NAID

      120007047710

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校の不登校支援に関する教育臨床学的視座による実践研究の動向―支援の階層性からみた動向―2017

    • Author(s)
      久木田裕紀・橋本創一・林安紀子・工藤浩二
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 13 Pages: 27-36

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 特別支援教育の新たな実践研究や支援システム研究に挑む学校・地域との連携協働を推進する大学の役割と専門性2019

    • Author(s)
      林安紀子・菅野敦・中山健・吉岡恒生・植木田潤・大伴潔
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級の教師は特別支援コーディネーターについてどのように考えているか2019

    • Author(s)
      和知真由・橋本創一・林安紀子・大伴潔・廣野政人・李受眞・山口遼
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Survey on the mental health of Japanese high school students2018

    • Author(s)
      Shiori Nakano, Soichi Hashimoto, Kotaro Kusaka, Saeko Yamanaka, Takuya Miura, Akiko Hayashi
    • Organizer
      International School Psychology Assocition ISPA, The 40th ISPA Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校の学校教育相談体制に関する全国調査2018

    • Author(s)
      仲野栞 ・ 林安紀子・ 橋本創一・ 大伴潔・ 李受眞・渡邉貴裕・ 尾高邦生・ 霜田浩信・熊谷亮
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会2018年度研究セミナー・研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校高等部に在籍する軽度知的障害生徒のメンタルヘルスに関する調査2018

    • Author(s)
      仲野栞,橋本創一,三浦巧也,日下虎太郎,山中小枝子,林安紀子
    • Organizer
      日本発達障害学会第53回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者対応と相談支援研究の到達と課題-実践にみる支援アプローチとシステムの検証-2017

    • Author(s)
      橋本創一・枡千晶・吉利宗久・真鍋健・堂山亞希
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Perspective of Special Needs Education for Children with ID or ASD in Japan:Counseling support for students with ID and mental illness2017

    • Author(s)
      Aki Doyama, Akiko Hayashi, Soichi Hashimoto, Chiaki Masu, Chihiro Sugioka
    • Organizer
      IASSIDD 4th Asia Pacific Regional Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ちゃんと人とつきあいたい : 発達障害や人間関係に悩む人のためのソーシャルスキル・トレーニング : ライフステージ別50の実例でわかる2017

    • Author(s)
      井澤 信三、小島 道生、橋本 創一、霜田 浩信、細川 かおり
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      山海堂
    • ISBN
      9784381022370
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi