• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effect of the training package for making functional assessment approach master.

Research Project

Project/Area Number 17K04927
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Kato Tetsubumi  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90224518)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若林 上総  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 主任研究員 (10756000)
神山 努  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 研究員 (50632709)
遠藤 愛  星美学園短期大学, 幼児保育学科, 准教授 (80641745)
半田 健  宮崎大学, 教育学部, 講師 (90756008)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords機能的アセスメント・アプローチ / 行動問題 / 行動支援計画 / 積極的行動支援 / 教員研修の効果 / 応用行動分析 / 機能的アセスメント / 個別行動支援計画 / 教員研修 / 個別の行動支援計画 / 発達障害 / 行動コンサルテーション
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to make functional assessment approach master to the teachers who teach of the children who shows a problematic behavior. The research was conducted using the opportunity of the training sessions for tea-chers.This training sessions contained the lecture meeting about functional ass-essment and applied behavior analysis, the exercise using the teaching materials of the example, group work, etc. We conducted the following investigations. That is, we investigated whether teachers will able to actually perform functional assessment approach at schools ?, consider the method that this approach is easy-to-use? , and when teachers carries out this approach, does they think that there are few burdens? As a result, it was suggested that the consultation for improving the ease of use in a school, a teaching method with few feeling of a burden, and tutorship intervention compatibility is important.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

行動問題を示す児童生徒への効果的な支援方法として「機能的アセスメント・アプローチ」を教育現場に普及させる方法を検討した。そのために学校の教員等を対象とした研修会における研修パッケージを開発し、実際に研修会に参加した教員等への調査を行った。その結果、研修内容として、研修終了後に実際の教育現場で機能的アセスメント・アプローチを実施する際の実行可能性や、行動支援計画に基づいた指導や支援の正確性(介入整合性)を担保することが学校現場への普及のために重要な要因であることが示された。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 15 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児の母親に対するビデオを用いた支援手続きの検討2020

    • Author(s)
      加藤哲文
    • Journal Title

      上越教育大学心理教育相談研究

      Volume: 19 Pages: 1-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effectiveness of a Tiered Model of a Family-Centered Parent Training for the Families of Children with Autism Spectrum Disorder2020

    • Author(s)
      神山努
    • Journal Title

      Journal of Special Education Reseach

      Volume: 8 Pages: 41-52

    • NAID

      130007996710

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校特別支援学級担任を対象とした個別の指導計画作成に関する研修プログラムの効果2020

    • Author(s)
      半田健
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属協働開発センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 221-230

    • NAID

      120007120365

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校における行動問題を示す知的障害児への機能的アセスメントに基づく支援2020

    • Author(s)
      半田健
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属協働開発センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 231-244

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 定時制高等学校卒業後の社会生活に必要なスキルの検討2019

    • Author(s)
      若林上総、加藤哲文
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 41 Pages: 17-26

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援プロセスに関する考察2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害児の保護者に対する全5回ペアレント・トレーニングの評価2019

    • Author(s)
      神山努
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 14 Pages: 155-162

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本における自閉スペクトラム症児を対象としたソーシャルスキルトレーニングに関する研究動向2019

    • Author(s)
      半田健
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28 Pages: 494-503

    • NAID

      130007948895

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育学生を対象とした個別の指導計画作成技術の向上を目指す介入2019

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 18 Pages: 183-191

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育に学校コンサルテーションを生かす2019

    • Author(s)
      加藤哲文
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28 Pages: 2-7

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業妨害行動を示す児童を担当する教師に対する共働行動コンサルテーションの効果2019

    • Author(s)
      中井良和・加藤哲文
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38 Pages: 343-353

    • NAID

      120006579498

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援プロセスに関する考察.2019

    • Author(s)
      若林上総・神山努・半田健・遠藤愛・加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症に対するペアレント・トレーニングの研究動向―家庭生活中心型のモデルと階層的支援の視点から―.2018

    • Author(s)
      神山努
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 27 Pages: 365-372

    • NAID

      130007949946

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 本邦における行動問題に対する機能的アセスメントに基づく支援の現状と課題―支援効果の高い研究にみられる専門家の関与―.2018

    • Author(s)
      岡本邦広・神山努
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 33 Pages: 35-49

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育における個別の指導計画の質的向上を目指すスタッフトレーニング開発2018

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Journal Title

      星美学園短期大学日伊総合研究所報

      Volume: 14 Pages: 68-81

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 国立大学の特別支援学校教員養成課程における病弱者の教育課程及び指導法に関するシラバスの分析2018

    • Author(s)
      半田健・肥後祥治
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 163-171

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会福祉法人における基本的機能的アセスメントに基づいた行動問題支援研修の評価2017

    • Author(s)
      神山努
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 39 Pages: 104-119

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] わが国の障害児者を対象とした一事例実験デザインにおける「エビデンス基準を満たす実験デザイン基準」からの分析2017

    • Author(s)
      神山努・岩本佳世・若林上総
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 55 Pages: 15-24

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害等のある子どもの通級による指導の在り方に関する現状と課題2017

    • Author(s)
      伊藤由美・笹森洋樹・梅田真理・江田良市・海津亜希子・玉木宗久・渥美義賢・若林上総・横山貢一・棟方哲弥・西村宗宏・小松幸恵
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 26 Pages: 402-408

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 通常の学級と通級による指導の学びの連続性に関する研究2017

    • Author(s)
      清水潤・澤田真由美・笹森洋樹・江田良一・海津亜希子・北川貴章・武蔵博文・村井敬太郎・若林上総
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 26 Pages: 409-415

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 養護教諭による発達障害児への応用行動分析学に基づくアプローチの適用可能性2017

    • Author(s)
      半田健
    • Journal Title

      学校健康相談研究

      Volume: 14 Pages: 13-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 組織として取り組む積極的・予防的な行動支援の展開2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校現場における行動問題を示す自閉症児の保護者支援:効果的な教師研修プログラムの検討2019

    • Author(s)
      若林上総
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育段階からの就労・自立を見据えた家庭との連携の在り方2019

    • Author(s)
      若林上総
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 機能的アセスメントに基づく行動支援計画の評価指標の検討2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第43回
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校教員への機能的アセスメントに基づく支援計画の立案を標的とした研修の効果2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校特別支援学級が実行したポジティブ行動支援(PBIS)と一貫した指導体制の実現及び指導効果の関連2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 定時制高校における学校規模のポジティブな行動支援の実施2019

    • Author(s)
      若林上総、加藤哲文
    • Organizer
      第15回ニューイングランドPBISフォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Preliminary study for introducing PBIS in Japanese schools.2019

    • Author(s)
      Kazusa WAKABAYASHI, Tetsubumi KATO
    • Organizer
      16th International Conference on Positive Behavior Support.
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SWPBSにおける行動記録の効率化及びデータ蓄積を目的とした記録ソフトウェアの試作とユーザビリティ評価.2019

    • Author(s)
      西村崇宏・若林上総・神山努・土井幸輝
    • Organizer
      第14回日本感性工学会春季大会.
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ABC分析に基づく行動問題支援研修の有効性検討.2018

    • Author(s)
      神山努・澤田智子
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学級における発達障害のある児童生徒への応用行動分析を用いた支援.2018

    • Author(s)
      加藤哲文・道城裕貴・若林上総・井澤信三・坂井聡
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会.
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育における集団随伴性の応用可能性.2018

    • Author(s)
      村中智彦・岩本佳世・若林上総・松岡勝彦・武藤博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第56回大会.
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育学生が作成する個別の指導計画の特徴分析-支援目標と手立ての記述に着目して-2018

    • Author(s)
      遠藤愛・太田研
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 機能的アセスメントに基づく行動支援計画の評価指標の検討2017

    • Author(s)
      若林上総・神山努・半田健・加藤哲文・遠藤愛
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第43回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 機能的アセスメントによる行動支援計画をどう評価するか2017

    • Author(s)
      遠藤愛・加藤哲文・若林上総・加藤慎吾・大久保賢一・神山努
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 機能的アセスメント・アプローチを用いた指導を負担なく実現する研修パッケージの開発2020

    • Author(s)
      加藤哲文、若林上総、神山努、半田健、遠藤愛
    • Total Pages
      65
    • Publisher
      自費出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi