• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A historical study on the organization of educational curriculum for intellectual disabilities in the era of inclusive education

Research Project

Project/Area Number 17K04935
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKyoto Women's University (2019-2022)
Nara University of Education (2017-2018)

Principal Investigator

Kunihiko Tamamura  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (00207234)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords知的障害教育 / 教育課程編成 / インクルーシブ教育 / 実践史 / 特別支援学校・学級 / 障害者権利条約 / 知的障害 / 支援・指導・配慮 / 人権 / 教育課程
Outline of Final Research Achievements

The education provisions of the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities promote inclusive education, and the ratification of the convention has ushered in a new historic stage for special needs education. This study examines the curriculum organization of intellectual disability education in the era of inclusive education, focusing on concepts such as "individualized support measures," "instruction," and "reasonable accommodation." As a result, the current course of studies for students with intellectual disability have expanded the "subject content" while considering the continuity between regular education and special education. However, there has been a lack of pedagogical scrutiny, such as the validity from the perspective of child development, and the need to examine the unique practices accumulated in intellectual disability education since the post-war period has emerged as a challenge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

障害者権利条約の成立は、国際的に障害児・者の教育にとって大きな変革をもたらし、わが国の障害者教育施策にも大きな影響を及ぼした。本研究の学術的意義は、障害者権利条約教育条項が、学校教育に「個別化された支援措置」「合理的配慮」「ユニバーサルデザイン」を制度的要件として要請したことを明らかにしたことである。インクルーシブ教育の下で、知的障害のある児童生徒の学力と人格形成を促すものとするために、本研究では知的障害教育実践の歴史的な蓄積を吟味しており、「特別な支援(必要な支援)」「固有の教育指導」「合理的配慮」の概念の構造モデルへとつながる実践的な蓄積を提供するという点で社会的意義を持つものである。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 4 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 養正小学校「特別学級」での公開研究授業とその後の展開2021

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児教育史研究ー史料と論究

      Volume: 3 Pages: 45-60

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 田村一二「忘れられた子等」と「両刃斬撃」2021

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児教育史研究ー史料と論究

      Volume: 3 Pages: 61-66

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 東京進行性筋萎縮症協会における在宅ケアから地域ケアヘの歩み2021

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 17 Pages: 35-46

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 田村一二『手をつなぐ子等』の書誌的検討2020

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 33 Pages: 41-52

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 重症心身障害児問題の社会的顕在化過程2020

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要

      Volume: 61(1) Pages: 259-275

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 和光学園における「共同教育」の提唱と盲児の統合教育―映画『みんなでうたう太陽のうた』(1978年)2020

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 16 Pages: 31-40

    • NAID

      120006848646

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害の重い子どもたちの「生きる証」と発達へのまなざし2020

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 47/ 4 Pages: 10-17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 鈴木健二の敗戦体験と「近江学園の子ら」―NHK『こんにちは奥さん』と近江学園の20周年2020

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児の生活教育研究

      Volume: 25 Pages: 75-80

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 田村一二と「精神薄弱児の図画」2019

    • Author(s)
      玉村公二彦・辻好明
    • Journal Title

      障害児教育史研究―史料と論究

      Volume: 2 Pages: 72-79

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 第二次世界大戦後初期の「精神遅滞」をめぐる諸問題 : 大恐慌からヘバー定義にいたる道2018

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦・富井奈菜実
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要

      Volume: 67 Pages: 201-212

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 旧優生保護法下の優生不妊手術2018

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦
    • Journal Title

      人権と部落問題

      Volume: 70(11) Pages: 45-55

    • NAID

      40021715205

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 斎藤千栄治と「精神薄弱の特別取扱」について2018

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児教育史研究

      Volume: 創刊号 Pages: 7-16

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 20世紀前半期における「精神薄弱」概念 : 「社会的無能力」論からドルによる「精神薄弱6規準」へ2017

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦・富井奈菜実
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要

      Volume: 66(1) Pages: 123-142

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 最初の重複障害教育としての山梨盲学校での盲ろう児指導 : 映画『盲ろう児 : その教育』をより深く理解するために2017

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦 ・木下理恵・越野 和之
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要

      Volume: 66(1) Pages: 39-51

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 津久井やまゆり園事件と優生思想 : 優生学と障害者の「安楽殺」を考える2017

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦
    • Journal Title

      人権と部落問題

      Volume: 69(10) Pages: 6-16

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新版 教育と保育のための発達診断上 発達診断の基礎理論2022

    • Author(s)
      白石正久・白石恵理子編
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      全校障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      9784881340363
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 京都「特別学級」成立史研究2021

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Total Pages
      636
    • Publisher
      大空社出版
    • ISBN
      9784908926532
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 糸賀一雄研究の新展開 ひとと生まれて人間となる2021

    • Author(s)
      糸賀一雄研究会編
    • Total Pages
      281
    • Publisher
      三学出版
    • ISBN
      9784908877360
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 戦争孤児たちの戦後史22020

    • Author(s)
      平井美津子・本庄豊編
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      吉川弘文館
    • ISBN
      9784642068581
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新版・キーワードブック特別支援教育ーインクルーシブ教育時代の基礎知識2019

    • Author(s)
      玉村公二彦・黒田学・向井啓二・平沼博将・清水貞夫
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      クリエイツ・かもがわ
    • ISBN
      9784863422551
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 障害児教育研究―史料と論究2018

    • Author(s)
      障害児教育史研究会
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      障害者教育科学研究所
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi