• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study on Support System for Preventing Secondary Disabilities such as School Refusal of Children with Developmental Disabilities

Research Project

Project/Area Number 17K04936
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

Takeda Tetsuro  和歌山大学, 教育学部, 教授 (50280574)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新平 鎮博  相模女子大学, 学芸学部, 教授 (50171369)
西牧 謙吾  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院(研究所併任), 病院長 (50371711)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords発達障害 / 不登校 / 二次障害 / 予防 / ASEBA / マイクロミニ型アクティプグラフ / ベトナムの私立特殊教育センター / 病弱特別支援学校 / 不登校経験者 / ストレスコーピング / 二次障害予防 / ベトナム / 私立特殊教育センター / TSCC-A / 認知的評価 / 心身症等 / 心的外傷 / 不適応 / TRF / CBCL / 質的分析 / 支援体制
Outline of Final Research Achievements

Purpose of this research is empirical research to build support system for children with developmental disabilities to prevent secondary disabilities such as school refusal. We clarified the actual condition of stress coping for hospitalized students with secondary disabilities in lower secondary and upper secondary departments of special support schools for health impairments. In addition, Behavioral records were obtained using a micro-mini type active graph, and the actual state was physiologically clarified such as the amount of physical activity during class. We also wrote an academic paper on the actual situation of a private special education center in Hanoi, Vietnam, which is thought to affect the support system for Japanese schools. And, we have written two "Class and School Support Guidebook for Secondary Disorder Prevention for Children with Developmental Disabilities" and made it available on our website.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

不登校は、我が国が抱える大きな教育の問題である。不登校、ひきこもりの4分の1が発達障害と診断されていることが明らかにされている。しかし、発達障害のある子どもの不登校等の二次障害への具体的な対応策に関する研究は未だ不十分である。この視点から、子どもたちのストレス対処、情緒や行動の包括的なアセスメントやトラウマ症状の実態、マイクロミニ型アクティプグラフを用いて行動記録をとり、覚醒時や睡眠時、授業中における身体活動量など生理学的な実態や支援体制を明らかにし、保護者や小中学校等教員に向けた二次障害の予防に関する情報提供を行うことは社会的に意義のあることである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (14 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Guidance on “Therapeutic Educational Activities” focusing on Social and Emotional Learning in Special Classes of Elementary School2020

    • Author(s)
      井上いずみ・武田鉄郎・菅道子・上野智子
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究

      Volume: 4 Pages: 105-112

    • DOI

      10.19002/AA12779311.4.105

    • NAID

      120006823193

    • ISSN
      2432678X
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2005718

    • Year and Date
      2020-03-25
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of the Curriculum for Students who have the Secondary Disabilities : Attempt to cultivate deep learning and self-esteem through relationships2020

    • Author(s)
      北岡大輔・武田鉄郎
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究

      Volume: 4 Pages: 43-50

    • DOI

      10.19002/AA12779311.4.43

    • NAID

      120006823186

    • ISSN
      2432678X
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2005711

    • Year and Date
      2020-03-25
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development Initiatives of school support system・External Cooperation System : As a basis of the role of The Counseling Coordinator for Three Attached School belonging to Wakayama University’s Faculty of Education2020

    • Author(s)
      藤田絵理子・武田鉄郎・林 修
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 70 Pages: 135-142

    • DOI

      10.19002/AN00257966.70.135

    • NAID

      120006811588

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003107

    • Year and Date
      2020-02-04
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Current Situation of Inclusive Education for Children with Disabilities in Vietnam and the role of special education centers : Focusing on a case study2020

    • Author(s)
      グエン チ・カム・フオン、グェン チ・テゥ・アィン、武田 鉄郎
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 70 Pages: 77-82

    • DOI

      10.19002/AN00257966.70.77

    • NAID

      120006811581

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003100

    • Year and Date
      2020-02-04
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Psychological Transformation of Mothers About Child-Rearing for Students Who Are Currently Participating in Society But Have Experienced Secondary Disabilities : Through Interviews With Mothers2020

    • Author(s)
      奥野伊寿美・武田鉄郎
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 70 Pages: 71-76

    • DOI

      10.19002/AN00257966.70.71

    • NAID

      120006811580

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003099

    • Year and Date
      2020-02-04
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A study on secondary disability with students who has developmental disabilities : Qualitative Analysis through interviews with the resource room teachers2019

    • Author(s)
      杉浦 菜実・武田 鉄郎・尾崎 由美子・増田 伸江
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 69 Pages: 1-6

    • DOI

      10.19002/AN00257966.69.1

    • NAID

      120006560941

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003051

    • Year and Date
      2019-02-08
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校でのストレスとコーピング2018

    • Author(s)
      武田鉄郎
    • Journal Title

      小児看護

      Volume: 41(7) Pages: 806-811

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ムコ多糖症のある幼児児童生徒の保護者が認識した教育的支援と満足の評価2018

    • Author(s)
      永井祐也・武田鉄郎
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 56(1) Pages: 11-20

    • NAID

      130007757209

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CURRENT STATUS AND PROBLEMS OF PSYCHOSOCIAL ADAPTATION OF STUDENTS WITH MILD INTELLECTUAL DISABILITIES AND DEVELOPMENTAL DISABILITIES WHO ARE ENROLLED IN THE MIDDLE SCHOOL AND UPPER SECONDARY SCHOOL OF INTELLECTUAL DISABILITIES SPECIAL SUPPORT SCHOOLS IN JAPAN2018

    • Author(s)
      Tetsuro TAKEDA, Izumi OKUNO  Daisuke KITAOKA
    • Journal Title

      HNUE JOURNAL OF SCIENCE Educational Sciences

      Volume: Volume 63, Issue 9AB, Pages: 75-83

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 通常学級における合理的配慮に関連するコーディネーターの役割-和歌山大学附属中学校の実践と質問紙調査より-.2018

    • Author(s)
      藤田絵里子・福田修武・矢野勝・武田鉄郎・永沼理善・寺川剛央
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要

      Volume: 2 Pages: 121-126

    • NAID

      120006456117

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校6年間の系統立てた障害理解教育の一提案-2つの道徳授業の実践を通して-2018

    • Author(s)
      加藤充子・武田鉄郎
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要

      Volume: 2 Pages: 159-168

    • NAID

      40021803653

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害のある生徒に対する支援の在り方についての質的研究2018

    • Author(s)
      橋爪順子・衣斐哲臣・谷尻治・武田鉄郎
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要

      Volume: 2 Pages: 169-178

    • NAID

      40021803662

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害のある又はその可能性のある中高生のための感情コントロールプログラム「和歌山どんまいプログラム」の開発とその効果2017

    • Author(s)
      山本 美知子・武田 鉄郎・小山 秀之・宇井 康介
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 26 Pages: 327-336

    • NAID

      130007961950

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校高等部の軽度知的障害教育課程を履修する生徒の情緒及び行動上の課題に関する研究2017

    • Author(s)
      小畑伸五・武田鉄郎
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 55(2) Pages: 85-94

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 身症等の医療的ニーズのある生徒の認知的評価とストレス反応 -高等学校の生徒との認知的評価とストレス反応の相関関係の比較-.2020

    • Author(s)
      田川君枝・武田鉄郎
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害や心身症等のある生徒とストレス反応-高等学校の生徒とのストレス反応の尺度間の相関関係の比較-.2019

    • Author(s)
      田川君枝・武田鉄郎
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 標準「病弱児の教育」テキスト 分担 自立活動の指導,100-108.2019

    • Author(s)
      武田鉄郎(分担).日本育療学会編
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863714939
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] アクティベート 特別支援教育 分担 病弱・身体虚弱,123-1292019

    • Author(s)
      武田鉄郎(分担).廣瀬由美子・石塚謙二編
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085378
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 合理的配慮ハンドブック~障害のある学生を支援する教職員のために~2019

    • Author(s)
      独立行政法人日本学生支援機構
    • Total Pages
      249
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863714922
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 発達障害の子どもの「できる」を増やす提案・交渉型アプローチ-叱らないけど譲らない支援-2017

    • Author(s)
      武田鉄郎
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      学研
    • ISBN
      9784058008195
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi