• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the comprehensive educational model for prevention and recovery of secondary problems of developmental disorders

Research Project

Project/Area Number 17K04940
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionIwate University (2018-2019)
Kochi University (2017)

Principal Investigator

Suzuki Keita  岩手大学, 教育学部, 准教授 (50582475)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柳林 信彦  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (30516109)
藤枝 幹也  高知大学, 教育研究部医療学系臨床医学部門, 教授 (60209020)
大井 美紀  梅花女子大学, 看護保健学部, 教授 (70314987)
是永 かな子  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (90380302)
喜多尾 哲  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (70724615)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords発達障害 / 二次的障害 / 学校適応 / アセスメント / 指導支援モデル / 指導・支援モデル / 指導/支援モデル / 予防と回復 / 教育支援モデル
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a model for educational support that comprehensively addresses measures related to the prevention of and recovery from secondary problems of developmental disorders in a stepwise fashion. We implemented this model in City B located in Prefecture A and considered the ideal mode of conducting sustainable efforts centered on the community. The model establishes three levels, and at the prevention level, universal design lesson that encourages the full participation and understanding of all class members were performed in general classes. At the recovery level, effective support/instruction were performed according to individual problems and characteristics. The study results suggested the existence of key items in model promotion, such as the effectiveness of evaluation and guidance and the establishment of communication meetings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、発達障害の二次的な障害やその可能性のある子どもに対して「予防」と「回復」を包括的に捉える教育支援モデルを開発し、かつ地域を主体とした持続的な取り組みを行うための検討をした。MIMモデルを活用した評価と指導を展開するとともに集団指導や個別指導の方法について検討した。地域を主体とした取り組みについて連絡会を設置しシステム化を図った。結果から本モデルの市全域での取り組みが推進されたことか本モデルの効果と持続する鍵項目が示唆された。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 個別指導を一斉指導に活かすための算数教科指導法の検討―三段階指導の観点から―2020

    • Author(s)
      近藤修史・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 339-348

    • NAID

      120006843215

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 通常学級における合理的配慮のあり方―通常学級内の個別支援に関するコンサルテーション―2020

    • Author(s)
      池川真妃・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 329-338

    • NAID

      120006843214

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多層指導モデルMIMを用いた学力向上を意図した特別支援教育の活用(第四報)―取組状況調査から―2020

    • Author(s)
      谷口緑・是永かな子・岡崎由佳
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 147-156

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Training for Students with Specific Difficulties in Learning English ―The Effectiveness of Word Reading Instruction Based on Phonics―2019

    • Author(s)
      上岡 清乃、鈴木 恵太
    • Journal Title

      ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 30 Issue: 0 Pages: 257-269

    • DOI

      10.20581/arele.30.0_257

    • NAID

      130007826121

    • ISSN
      1344-8560, 2432-0412
    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] School Consultation by Using the Universal Design of Class Checklist to Promote Inclusive School2019

    • Author(s)
      Kanako Korenaga, Midori Taniguchi, Yuka Okazaki
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 68 Pages: 21-32

    • NAID

      120006799071

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語学習の特異的なつまずきを評価するスクリーニング法の開発2019

    • Author(s)
      中川あすか・鈴木恵太・上岡清乃・多良静也
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 79 Pages: 97-118

    • NAID

      120006628926

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小中高等学校の特別支援教育コーディネーターにおける役割認知のプロセス2019

    • Author(s)
      小山聖佳・鈴木恵太・東信之・佐々木全
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 3 Pages: 237-247

    • NAID

      120006620543

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語学習に困難を示す生徒に対する効果的指導法―フォニックスを基盤とした英単語読み指導の効果―2019

    • Author(s)
      上岡清乃・鈴木恵太
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 30 Pages: 257-270

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校におけるユニバーサルデザインを意識した算数科の授業づくり-基礎・基本の定着や学び合いに焦点化して-2019

    • Author(s)
      奥宮智子・是永かな子・服部裕一郎
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 11-20

    • NAID

      120006643770

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常学級におけるユニバーサルデザインを活用した国語科の授業実践について―1st ステージ、2nd ステージで行う ICT の活用方法―2019

    • Author(s)
      宗石千佳・是永かな子・岩城裕之
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 21-30

    • NAID

      120006643771

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] The Study of Training for Children with Specific Difficulties in Learning English2018

    • Author(s)
      上岡清乃・北岡智子・鈴木恵太
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: 77-78

    • DOI

      10.20744/incleedu.5.0_77

    • NAID

      130007479371

    • ISSN
      2189-9185
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 漢字学習に特異的な困難を示す児童に対する認知特性に応じた感じ指導法の検討2018

    • Author(s)
      上岡清乃・鈴木恵太
    • Journal Title

      高知大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 61-68

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 漢字学習に特異的な困難を示す児童に対する認知特性に応じた漢字指導法の検討2018

    • Author(s)
      上岡清乃、鈴木恵太
    • Journal Title

      高知大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 61-68

    • NAID

      120006478650

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランド・ユバスキュラ市における特別な教育的ニーズに応じる段階的支援の実際2017

    • Author(s)
      小曽湧司、是永かな子
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 16 Pages: 9-15

    • NAID

      40021264420

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of intrauterine exposures to polychlorinated biphenyls, methylmercury, and lead on birth weight in Japanese male and female newborns2017

    • Author(s)
      Tatsuta, N. Kurokawa, K. Nakai, K. Suzuki, K. Iwai-Shimada, M. Murata, K. Satoh, C.
    • Journal Title

      Environ Health Prev Med

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 1-8

    • DOI

      10.1186/s12199-017-0635-6

    • NAID

      210000130203

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A practical study on universal design of lesson and learning leader at elementary school, Symposium, Katharina-Theresa Lindner, Inclusive Education and Positive Classroom Environments2019

    • Author(s)
      Kanako Korenaga
    • Organizer
      2019 WERA World Congress
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] School consultation by using the universal design of lessons checklist to make inclusive school2019

    • Author(s)
      Kanako Korenaga
    • Organizer
      2019 WERA World Congress
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校通常学級における集団支援に関する実践研究の現状と課題2019

    • Author(s)
      芝野稔・池川真妃・是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題研究フォーラム「特別支援教育的視点を取り入れた英語授業」2019

    • Author(s)
      多良静也, 鈴木恵太, 柴田あすか, 上岡清乃, & 堂元文.
    • Organizer
      第45回全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語と英語の書字に困難を示す中学生一事例の認知的背景に関する考察2019

    • Author(s)
      上岡清乃, 鈴木恵太, & 石坂郁代
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習に困難を示す中高生に対する認知特性に応じた英単語指導法の効果2019

    • Author(s)
      上岡清乃, 鈴木恵太, & 石坂郁代
    • Organizer
      第45回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校における英語教科の授業づくり―ユニバーサルデザインに基づいた読解指導の効果―2018

    • Author(s)
      鈴木恵太・堂元文
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 英語学集に特異的な坤南を示す生徒に対する認知特性に応じた英単語指導法の検討―聴覚言語系情報処理能力の優位な生徒に対する支援―2018

    • Author(s)
      鈴木恵太・上岡清乃・北岡智子
    • Organizer
      第56回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 英語学習に特異的な困難を示す生徒に対する効果的な英語指導モデル構築の試み2018

    • Author(s)
      上岡清乃・北岡智子 鈴木恵太
    • Organizer
      第56回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習に特異的な困難を示す生徒に対する認知特性に応じた指導法の検討-英語学習に特異的な困難を持つ生徒への英文法指導法の検討2017

    • Author(s)
      鈴木恵太、上岡清乃、北岡智子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習に特異的な困難を示す生徒に対する認知特性に応じた指導法の検討-英語学習に特異的な困難を持つ生徒への英単語指導法の検討-2017

    • Author(s)
      上岡清乃、北岡智子、鈴木恵太
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi