• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an executive function support program and practice of comprehensive support for students with developmental disorders

Research Project

Project/Area Number 17K04942
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

YOSHIDA Yuri  長崎大学, 教育学部, 教授 (20290661)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田山 淳  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (10468324)
西郷 達雄  北海道医療大学, 心理科学部, 講師 (50622255)
鈴木 保巳  長崎大学, 教育学部, 教授 (90315565)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords発達障害 / 大学生 / 実行機能 / プランニング力 / 修業支援 / 学生サポーター / オンライン授業 / 就業支援 / 学生支援
Outline of Final Research Achievements

In this study, we found that students with developmental disorders had difficulty with executive functioning, particularly in planning, which was directly related to academic difficulty, and that appropriate support did not lead to academic difficulty. In the case of the CIVUD-19, students had difficulty in obtaining and updating information, which made it difficult for them to receive support from their surroundings, further increasing their difficulties.
Based on the results of the above assessment, it is beneficial to organize planning support with supporters by managing schedules and prioritizing what needs to be done, and we created a planning tool for this purpose using a tablet device. It is effective to continue to use the tool with the support of student supporters.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第一に大学において発達障害学生の修業困難の背景にはプランニング力のつまずきがあることが明確になり実態の明確化に寄与した。第二に、実行機能のつまずきはあっても、大学が雇用する学生サポーターや、周囲のナチュラルサポーターがプランニング力のつまずきに適切な支援を行うことで修業困難を予防・軽減することが整理され、サポーター雇用を進める現在の大学における発達障害支援の方向性を支持し、ナチュラルサポーターの存在が共生社会の推進に重要であることを示唆した。第三に本人のスケジュールや課題管理のみならずサポーター活動に有用なプランニングツールを開発したことで、今後のサポートに直接的に役立てることができる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 10 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 新型コロナウイルスが及ぼす発達障害及びその傾向のある大学生への影響と対応2021

    • Author(s)
      小川さやか・吉田ゆり・Peter Bernick・木下裕久・古林正和・西野友哉
    • Journal Title

      大学のメンタルヘルス

      Volume: 4 Pages: 116-120

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害学生への学生サポーター経験の意味とその課題 -支援資源としての有効性の検討-2021

    • Author(s)
      吉田ゆり・バーニック ピーター・ 小川さやか・ 田山淳・西郷達雄・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 7 Pages: 107-123

    • NAID

      120007019607

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校の通級指導教室の現状と課題―教員のインタビューを通して―2021

    • Author(s)
      岩永晋・吉田ゆり
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 20 Pages: 45-58

    • NAID

      120007147733

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害学生への学生サポーター経験の意味とその課題-支援資源としての有効性の検討-2021

    • Author(s)
      吉田ゆり・ピーター バーニック・小川さやか・田山淳・西郷達雄・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 7 Pages: 107-124

    • NAID

      120007019607

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害の可能性のある児童の教科「道徳」における教育実践-内容の読み取りに焦点化した支援事例-2020

    • Author(s)
      吉田ゆり・友永光幸・高橋甲介・石川衣紀・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 101-112

    • NAID

      120006974765

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校通常学級における居場所づくりに関する実践的研究2020

    • Author(s)
      藤澤真規子・吉田ゆり・内野成美
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 225-236

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ティーチャートレーニングをベースとしたワークショップによる保育士・幼稚園教諭の子どもの問題への対応に関する悩みなどの変化2020

    • Author(s)
      岩永竜一郎・徳永瑛子・吉田ゆり・田山淳・田中悟郎・今村明・調漸
    • Journal Title

      日本発達系作業療法学会誌

      Volume: 7 Pages: 10-18

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遠隔地の児童発達センター職員とSkypeを用いた勉強会の試み2019

    • Author(s)
      岩永竜一郎・徳永瑛子・吉田ゆり・田山淳・今村明・田中悟朗・調漸
    • Journal Title

      日本発達系作業療法学会

      Volume: 6巻 Pages: 34-39

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多様性を尊重しあうコミュニケーションづくりに関する実践的研究 ―小学校における発達障害児を念頭においた障害理解教育実践―2019

    • Author(s)
      本多利衣・吉田ゆり・平田勝政・高橋甲介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 363-372

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害のある自閉スペクトラム症児に於けるストレス調整2019

    • Author(s)
      兼祥子・吉田ゆり・田山淳・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 373-382

    • NAID

      40022129308

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Factors associated with preschool workers’ willingness to continue working2018

    • Author(s)
      Tayama Jun、Yoshida Yuri、Iwanaga Ryoichiro、Tokunaga Akiko、Tanaka Goro、Imamura Akira、Shimazu Akihito、Shirabe Susumu
    • Journal Title

      Medicine

      Volume: 97 Issue: 49 Pages: e13530-e13530

    • DOI

      10.1097/md.0000000000013530

    • NAID

      120006987862

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害学生支援における修学困難要因の分析2017

    • Author(s)
      吉田ゆり・田山淳・西郷達雄・鈴木保巳
    • Journal Title

      九州地区国立大学教育系・文系研究論文集

      Volume: 5(1)

    • NAID

      120006987339

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学における発達障害学生の特性、困難と心理的支援2021

    • Author(s)
      吉田ゆり
    • Organizer
      第62回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達障害学生における学生ピアサポーターによる支援実践(自主シンポジウム)2021

    • Author(s)
      吉田ゆり
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害学生への学生サポーターの経験の意味とその課題-修学に関する支援資源としての有効性の検討に向けて-2020

    • Author(s)
      吉田ゆり・鈴木保巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ADHD学生の修学困難における原因帰属スタイル-抑うつ症状・修業困難と行動非統制感・運帰属の関連と支援への示唆-2019

    • Author(s)
      吉田ゆり・鈴木保巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害の児童に対する教科指導の研究(2)2018

    • Author(s)
      吉田ゆり・高橋甲介・石川衣紀・友永光幸・田山淳・鈴木保巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害の児童に対する教科指導の研究(1)2018

    • Author(s)
      友永光幸・田山淳・鈴木保巳・吉田ゆり・高橋甲介・石川衣紀
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 特別の支援を必要とする多様な子どもの理解2020

    • Author(s)
      長崎大学子どもの心の医療・教育センター、吉田 ゆり、石川 衣紀、今村 明、岩永 竜一郎、浦川 心、鈴木 保巳、高橋 甲介、田中 悟郎、徳永 瑛子、友永 光幸、西村 大介
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831355
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi