• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of intervention program to help Japanese students with developmental dyslexia learn English

Research Project

Project/Area Number 17K04953
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

Hara Keiko  上智大学, 言語科学研究科, 准教授 (00583741)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords発達性読み書き障害 / 英語学習 / 音韻処理 / 音節・モーラ / オンセット・ライム / 音素 / ローマ字知識 / 特別支援教育 / 発達性ディスレクシア / 早期発見 / 音韻意識 / 学習障害 / ディスレクシア / 指導法開発 / リスク発見 / 支援介入 / 文字・音対応 / 音韻構造 / 音韻知識 / モーラ / 読み書き障害 / 英語学習困難 / 音素意識
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to find out how Japanese speaking children with dyslexia process English words phonologically. Participants are 34 students with dyslexia and 7 non dyslexic students. 4 tasks were conducted; ①alphabet task (writing alphabets), ②segmentation task (segmenting single-syllable words into 2 parts), ③ initial letter task (guessing initial letters on hearing sounds of words), and ④similarity judgment task (to judge which sounds more similar, when two words share the same initial syllable or the same rime)
The results were the followings; most participants segmented single-syllable words into CV and C, unlike English speaking people. The result of the initial letter task was on the whole fairly good, although the participants seemed to have little awareness of the initial consonants, which suggests that their ROMAJI knowledge might play some role. These findings need to be considered in developing program to help Japanese children with dyslexia learn English.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本人母語話者で発達性読み書き障害のある児童生徒が英語の音声処理をモーラに基づいて行っていることを複数の課題結果から明らかにした。英語母語話者を対象として開発されたオンセット・ライム、および音素に基づく指導法を日本人に適用するには、この点を考慮した調整が必要である。また、語頭子音の意識は希薄であるものの、単語の音声から語頭文字を推測する課題の成績がよいことから、ローマ字の知識を活用していることが推測され、英語学習の土台としてローマ字学習を位置づけることができると考えられた。以上のことは、読み書き障害のある児童生徒の英語指導で活用しうる知見である。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) Presentation (27 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] 学習障害の基本を理解するー読みの障害(発達性ディスレクシア)に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      原 惠子
    • Journal Title

      発達障害医学の進歩

      Volume: 30集 Pages: 45-53

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語での読み書き障害のある児童生徒の姿2017

    • Author(s)
      原 惠子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第26巻第2号 Pages: 173-176

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性ディスレクシアのある児童生徒のデコーディング能力の変化2023

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      第32回日本LD学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の読みの発達と音韻意識の関係 ―流暢性に焦点を当てて―2023

    • Author(s)
      中川未菜、原 惠子、都田青子、大伴潔
    • Organizer
      第49回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高機能自閉スペクトラム症のある子どもの感情語理解―感覚との関連から―2023

    • Author(s)
      西 薫、原 惠子、大伴潔、斎藤慈子
    • Organizer
      第49回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における他者の認識内容についての理解と言語発達2023

    • Author(s)
      矢島礼子、原 惠子、大伴潔、斎藤慈子
    • Organizer
      第49回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 構音発達についての新たな視点ーモーラの確立過程から見てー2022

    • Author(s)
      藤巻加奈子、原 惠子、都田青子、浅野和美
    • Organizer
      第48回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字書字におけるチャンキングについての検討-漢字・図形間での比較-2022

    • Author(s)
      清野諒平、原 惠子、道又爾、青木さつき
    • Organizer
      第48回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学童期の特殊モーラ(長音)の音韻意識の発達2022

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      第31回日本LD学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性ディスレクシアのこれまでの20年と今後の展望 ー 教育界からー2022

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      JDRA 創立20周年記念講演会・パネルディスカッション
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の動詞の獲得について ―空間を示す名詞と移動を示す動詞の理解―2021

    • Author(s)
      高橋さやか、原惠子、大伴潔、斉藤慈子
    • Organizer
      第47回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ダウン症者における音韻意識 ―10代を中心に―2021

    • Author(s)
      深津沙希、原惠子、都田青子、大伴潔
    • Organizer
      第47回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の抽象語理解 ―感情語・感覚語・オノマトペに焦点をあててー2021

    • Author(s)
      梶野葵、原惠子、廣田栄子、中川辰夫
    • Organizer
      第47回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 音韻意識評価のための逆唱課題の課題語の検討-意味性の有無、音韻構造の視点からー2021

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会(神奈川)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学6年時と小学1年時のの読み能力の関係ー小学校における6年間の縦断調査からー2020

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      第46回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 先天的な視覚障害が語彙形成に与える影響 ―感覚情報を意味する形容詞とオノマトペに焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      椎原可菜、原恵子、大伴潔、齋藤慈子
    • Organizer
      第46回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム8 顕在化しにくい発達障害の早期発見と支援 読み書き障害の早期発見と支援2020

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      第62回日本小児神経学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 就学前の読み書き障害のリスク発見における語想起課題の有効性の検討2020

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第29回大会(兵庫)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ディスレクシアのある児童生徒の英語指導で考慮すべきこと2019

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 読みを支える就学前の認知的基盤2019

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害者の日本語単語アクセントの知覚におけるピッチレンジと発話持続時間の影響2019

    • Author(s)
      相川真澄、 原惠子、長南浩人、田嶋圭一
    • Organizer
      第45回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 単語認識・ディコーディング能力評価のための新たな音読課題の提案ー健常児の音読発達の様相および臨床適用の有効性の検討ー2018

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会(新潟)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語でディスレクシアがある児童の英語学習の問題2018

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会(新潟)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性読み書き障害の早期アセスメント作成2018

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会(新潟)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性ディスレクシアの早期発見・早期介入の実践報告-ディコーディング経験の頻度に焦点をあててー2017

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性読み書き障害のリスク検出のための就学前チェックリスト作成2017

    • Author(s)
      原 惠子、大石敬子、加藤醇子、石坂郁代
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学齢児におけるかな文字表記の習得過程:特殊音節に焦点をあてて2017

    • Author(s)
      村田百子、原 惠子、荻野美佐子、都田青子
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字書字におけるチャンキングスキルの発達2017

    • Author(s)
      宮城理奈、原 惠子、荻野美佐子、道又爾
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム者の言語・コミュニケーション:語の意味理解と対話での返答に焦点をあてて2017

    • Author(s)
      権田朋子、原 惠子、荻野美佐子、山本嵩博
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の理論と実践[第4版]2023

    • Author(s)
      花熊曉 ・鳥居深雪 監修 原惠子(他)著
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772419567
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] しゃべるヒト ことばの不思議を科学する2023

    • Author(s)
      菊澤律子、吉岡乾(編著)原惠子、竹本直哉(他)著
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892599248
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 最新言語聴覚障学講座 言語発達障害学2023

    • Author(s)
      石坂郁代、水戸陽子(編) 原惠子(他)著
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      医歯薬出版
    • ISBN
      9784263270721
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] しゃべるヒトーことばの不思議を科学するー2023

    • Author(s)
      菊澤律子、吉岡乾(編著)、青井隼人、井原綾、今里紀子、原 惠子他
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892599248
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 言語のインターフェイス・分野別シリーズ2 音声学・音韻論と言語学諸分野とのインターフェイス2021

    • Author(s)
      都田青子 田中真一 (編) 大沢ふよう 田中真一 八木斉子 都田青子 上田功 原惠子(著)
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784758913577
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学習障害のある子どもが第2言語を学ぶとき2021

    • Author(s)
      ジュディット・コーモス 著 竹田 契一 監修 飯島 睦美 監訳 緒方 明子・ 原 惠子・ 品川 裕香 ・柴田 邦臣 ・ 貝原 千馨枝 訳
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352886
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 発達障害白書2019年版2018

    • Author(s)
      原 惠子(分担執筆者として)(日本発達障害者連盟)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347202
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] こどものリハビリテーション医学 第3版2017

    • Author(s)
      伊藤利之監修,小池純子、半澤直美、高橋秀寿、橋本圭司編集、吉川一義、一瀬小百合、石渡和実、河野由美、近藤和泉、汐田まどか、細田千佳、稲垣真澄、加賀佳美、松波智郁、壺井伯彦、中徹、佐々木清子、原惠子、太田令子他著
    • Total Pages
      394
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260032179
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 言語治療ハンドブック2017

    • Author(s)
      伊藤元信、吉畑博代編、畦上恭彦、山口浩明、玉井ふみ、原惠子、今井智子、西脇恵子、椎名英貴、坂田善政、進藤美津子、小渕千絵、城間将江、阿部晶子、植田恵、飯干紀代子、小澤由嗣、中山剛志、田村文誉、稲本陽子
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      医歯薬出版株式会社
    • ISBN
      9784263217443
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi