• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clarify the cognitive character and development the reading method of reading disabilities of the Reading support using the Response to Intervention (RTI) Model.

Research Project

Project/Area Number 17K04957
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKwansei Gakuin University (2020-2022)
Osaka Medical College (2017-2019)

Principal Investigator

AKAO Yoriko  関西学院大学, 文学部, 助手 (70756098)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 関 あゆみ  北海道大学, 教育学研究院, 教授 (10304221)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords読字困難 / 語彙指導 / 認知機能 / RTI / ひらがな / 語彙 / 認知特性 / 視覚的情報処理 / 聴覚的情報処理 / T式ひらがな音読支援 / 言語理解 / 知覚推理 / ワーキングメモリ / 処理速度 / 視覚情報処理 / 語彙力 / 早期発見・早期支援 / 特別支援教育 / 音読困難 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to propose a reading instruction method using good cognitive function for the guidance of "T-supporting program for hiragana skills" in the third tier (children with reading difficulties). From a psychological perspective, cognitive functions were measured using the WISC-IV, revealing that many children with reading difficulties showed good performance in "Perceptual Reasoning Index" regardless of age. Medically, it was suggested that the inattentive tendencies observed in 20% of children with reading difficulties with ADHD could potentially affect reading difficulties. Subsequently, a vocabulary instruction utilizing "perceptual information processing" was proposed and implemented for the third tier instruction. As a result, improvements in reading were observed in some children with reading difficulties.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、読字困難児の良好な認知機能を確認し、認知機能を活用した読字指導法を提案した。エビデンスベースの指導法を提案したことについては社会的に意義があると考えられる。今回は作成した『認知評価シート』を活用できなかったが、今後は『認知評価シート』も活用し、さらにエビデンスに基づいた支援を行うことが望まれる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 2021年度の小学1年生を対象としたT式ひらがな音読支援 -6月と10月の音読確認の結果-2022

    • Author(s)
      赤尾依子、小林勝年
    • Journal Title

      子どもの発達・学習研究センター年報

      Volume: 8 Pages: 8-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 2014年度から2020年度の小学1年生を対象としたT式ひらがな音読支援-6月と10月の音読確認の比較-.2021

    • Author(s)
      赤尾依子・小林勝年
    • Journal Title

      子どもの発達・学習研究センター年報

      Volume: 7 Pages: 14-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学1年生を対象とした音読確認 ーT式ひらがな音読支援と多層指導モデルMIMの活用ー.2020

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・小枝達也
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 15 Pages: 38-47

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2014年度から2019年度の小学1年生を対象としたT式ひらがな音読支援 -6月と10月の音読確認の結果の比較-2020

    • Author(s)
      赤尾依子・小林勝年
    • Journal Title

      子どもの発達・学習研究センター年報

      Volume: 6 Pages: 25-28

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学1年生を対象とした音読確認-T式ひらがな音読支援と多層指導モデルMIMの活用-2020

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・小枝達也
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] T式ひらがな音読支援の結果報告-2016年度コホートと2017年度コホートの比較-2019

    • Author(s)
      赤尾依子・小林勝年
    • Journal Title

      子どもの発達・学習研究センター年報, 鳥取大学地域学部

      Volume: 5 Pages: 14-16

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学1年生時のひらがな音読が文章音読に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・小枝達也
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(立命館大学いばらきキャンパス)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学1年生時のひらがな音読における相対的年齢効果の検討2022

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(web)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 読字困難児と非読字困難児の認知特性の比較.2021

    • Author(s)
      赤尾依子・奥村智人・水田めくみ・栗本奈緒子・竹下盛・中西誠・福井美保・若宮英司・玉井浩・芦田明
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会(web). 口頭発表.
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] T式ひらがな音読支援の第3層支援対象児の認知機能の測定2020

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Organizer
      日本発達心理士会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学1年生を対象としたT式ひらがな音読支援と多層指導モデルMIMの併用2018

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi