A comprehensive assessment and support tool of off-campus clinical total skills for university students with developmental disabilities
Project/Area Number |
17K04963
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
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Research Institution | Kyushu University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
Matsuyama Mitsuo 九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 准教授 (90389586)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
戸高 翼 九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 講師 (00465791)
太田 栄次 九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 講師 (30421340)
原 修一 九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 教授 (40435194)
藤田 和弘 九州保健福祉大学, その他部局等, 教授 (90015876)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 発達障害学生 / アセスメント・支援統合ツール / 自己困難認知尺度 / 自己理解シート / 課題解決シート / KABC-Ⅱ / 発達障がい学生 / 臨床実習 / 自己解決シート / 実習総合スキル / アセスメントシート・支援統合ツール / 臨地実習 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to develop a comprehensive assessment and support tool to train off-campus clinical total skills for universitystudents with confirmed or suspected developmental disabilities, in the following points of view; (1) established the extraction criteria to screen university students with needs related to developmental disorders, (2) investigated off-campus clinical Speech-Language-Hearing Therapist training features and learning difficulties and lead to guideline of a sheet to solve the problems, (3)By exploring case studies, examined the efficacy of a self-understanding sheet. Based on these results, proposed a comprehensive assessment and support tool model for university students with developmental disabilities.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
第1に、臨地実習に必要な実習総合スキルを階層化することで、1年次生から早期の教育的支援を図ることが出来る。第2に、発達障がい学生の自主的な課題解決に向け、本統合ツールを導入することで、アセスメントから支援に至るシームレスなパッケージを提案できる。第3に、発達障がい学生の支援において、言語聴覚療法学科に留まらず、臨地実習やインターンシップを課せられる学部、学科を持つ全国の大学に、これらのアプローチを応用できる。
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Report
(6 results)
Research Products
(11 results)