• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comprehensive assessment and support tool of off-campus clinical total skills for university students with developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 17K04963
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKyushu University of Health and Welfare

Principal Investigator

Matsuyama Mitsuo  九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 准教授 (90389586)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 戸高 翼  九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 講師 (00465791)
太田 栄次  九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 講師 (30421340)
原 修一  九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 教授 (40435194)
藤田 和弘  九州保健福祉大学, その他部局等, 教授 (90015876)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords発達障害学生 / アセスメント・支援統合ツール / 自己困難認知尺度 / 自己理解シート / 課題解決シート / KABC-Ⅱ / 発達障がい学生 / 臨床実習 / 自己解決シート / 実習総合スキル / アセスメントシート・支援統合ツール / 臨地実習
Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop a comprehensive assessment and support tool to train off-campus clinical total skills for universitystudents with confirmed or suspected developmental disabilities, in the following points of view; (1) established the extraction criteria to screen university students with needs related to developmental disorders, (2) investigated off-campus clinical Speech-Language-Hearing Therapist training features and learning difficulties and lead to guideline of a sheet to solve the problems, (3)By exploring case studies, examined the efficacy of a self-understanding sheet. Based on these results, proposed a comprehensive assessment and support tool model for university students with developmental disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第1に、臨地実習に必要な実習総合スキルを階層化することで、1年次生から早期の教育的支援を図ることが出来る。第2に、発達障がい学生の自主的な課題解決に向け、本統合ツールを導入することで、アセスメントから支援に至るシームレスなパッケージを提案できる。第3に、発達障がい学生の支援において、言語聴覚療法学科に留まらず、臨地実習やインターンシップを課せられる学部、学科を持つ全国の大学に、これらのアプローチを応用できる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Off-campus Speech-Language-Hearing Therapist training features and learning difficulties for students with confirmed or suspected developmental disabilities2022

    • Author(s)
      松山 光生、戸高 翼、谷本 愛裕美、中嶋 将人
    • Journal Title

      九州保健福祉大学研究紀要 = Journal of Kyushu University of Health and Welfare

      Volume: 23 Pages: 1-9

    • DOI

      10.15069/00001459

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1147/00001459/

    • Year and Date
      2022-03-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自己理解シートを活用した発達障害が疑われる医療系学部学生の単位習得支援 : KABC-Ⅱの結果に基づいて2020

    • Author(s)
      松山光生、戸髙翼
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 22 Pages: 39-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語聴覚士専門教科の単位修得に困難を示した学生への支援 : KABC-Ⅱの結果をフィードバックした取り組み2019

    • Author(s)
      松山光生・戸髙翼
    • Journal Title

      九州保健福祉大学研究紀要

      Volume: 20 Pages: 19-25

    • NAID

      120006643091

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障がいが疑われる大学1年次生への教科学習及び学内実習支援 : KABC-Ⅱ活用を通して2018

    • Author(s)
      松山光生・戸髙翼
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 20 Pages: 61-70

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 構音障害のあるST学生の学外臨床実習の実相-コミュニケーションスキルに焦点を当てて2022

    • Author(s)
      今村真由香・松山光生・太田栄次・丹生泉
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会第23回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] トゥレット症候群に関するミニ講義による大学生の認識の変容に関する研究2021

    • Author(s)
      松山 光生,坂田海翔
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会第22回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ST学生用コミュニケーションスキル評定尺度の作成:構音障害のある学生支援に向けて2021

    • Author(s)
      今村真由香,松山光生,太田栄次,丹生泉
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会第22回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アセスメント・支援統合ツールを活用した発達障害リスク学生の言語聴覚士単位習得支援事例2018

    • Author(s)
      松山光生・戸髙翼
    • Organizer
      日本臨床発達心理士第14回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医療・福祉系学部生用自己困難認知尺度の要支援学生抽出条件の検討2018

    • Author(s)
      松山光生・倉内紀子・立石修康・岡野真弓・藤田和弘
    • Organizer
      第20回日本リハビリテーション連携科学学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障がいが疑われる大学1年次生への教科学習及び学内実習支援―KABC-Ⅱ活用を通して2017

    • Author(s)
      松山光生・戸髙翼
    • Organizer
      日本K-ABCアセスメント学会第20回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 心理検査のフィードバック2022

    • Author(s)
      藤田和弘、熊谷恵子、熊上崇、星井純子、熊上藤子(分担執筆 松山光生)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810007510
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi