• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of barrier-free teaching materials for (learning-through-nature-experience type) environmental education which is useful in elementary-school homemaking course and nurture activities

Research Project

Project/Area Number 17K04964
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionOkayama College

Principal Investigator

YAMAGUCHI Yukiko  岡山短期大学, その他部局等, 准教授 (90331818)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords共生社会・インクルージョン / 幼児・初等教育 / 自然体験型環境教育 / バリアフリー(ユニバーサルデザイン)教材 / 視覚障害・識字障害 / インクルーシブ教育 / 野生動物 / ESD・SDGES / バリアフリー教材 / 自然・野生動物 / 視覚障害 / 小学校生活科 / 環境(領域・保育内容) / 幼児教育・保育
Outline of Final Research Achievements

As a barrier-free teaching material, we have developed a teaching material focusing on visually impaired children in order to guarantee natural experience and environmental education regardless of disability.
Commercially available animal cards are composed of illustrations and ink characters, and no information can be obtained without eyesight. With the barrier-free animal card, the illustration was touched with a finger on top of the normal print so that the ink characters could be recognized by stippling or reading aloud. In addition, detailed information can be easily checked in conjunction with the tablet terminal.
We think that the barrier-free animal card can be used not only for visually impaired children, but also for children with literacy disorders who have difficulty in character recognition and preschoolers, and we think that it is useful for inclusive nature experience and environmental education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもたちが野外で出会う動物を知る手立てとして,動物カードは大変有用である。しかしながら,カードに掲載されているイラストや文字と言った情報は視力がないと把握できない。
今回,開発したバリアフリー動物カードは,視力に頼らず描かれた動物やその特徴が指や耳からの情報で得られる仕組みになっている。音声(耳)から情報取得できる仕組みは視覚障害児だけでなく,文字認識に困難さを抱える識字障害児や,まだ文字を知らない幼児でも活用できる。通常印刷も施されているため,誰もが利用でき,障害児と健常児が共に学び合う自然体験・環境教育が確立し,教育(保育)の質向上・共生社会の実現に役立つと期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Effects of early childhood experience on the subsequent preference for wild animals2019

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Journal Title

      Papers on Environmental Information Science

      Volume: ceis33 Issue: 0 Pages: 127-132

    • DOI

      10.11492/ceispapers.ceis33.0_127

    • NAID

      130007750110

    • Year and Date
      2019-11-25
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Research on Barrier-Free teaching Materials for Environmental Education on Natural Experience-Based Activity2018

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Journal Title

      Papers on Environmental Information Science

      Volume: ceis32 Issue: 0 Pages: 317-322

    • DOI

      10.11492/ceispapers.ceis32.0_317

    • NAID

      130007528198

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 環境教育におけるバリアフリー教材の開発(3)~動物を題材とする教材の必要性について~2020

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Organizer
      日本学術振興会 2018年度科学研究費補助金等による研究集会「情報アクセシビリティをめぐる諸問題に関する研究集会」(東京)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 動物を題材にしたバリアフリー環境教育教材の開発2020

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Organizer
      日本環境教育学会第14回関東支部大会・関東支部年報 No.14,pp.21-22
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境教育におけるユニバーサルデザインについての研究(5)2019

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Organizer
      日本環境教育学会第30回年次大会(山梨)、北杜市立甲陵高等学校(山梨県北杜市)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼少期の経験が野生動物の好悪に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Organizer
      2019年度環境情報科学研究発表大会(於 日大会館)、日本大学会館(東京・市ヶ谷)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 動物を題材にしたバリアフリー教材の研究2019

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Organizer
      第60回日本動物園水族館教育研究会柏大会、東京大学 大気海洋研究所(千葉県柏市)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境教育におけるバリアフリー教材の開発(2)2019

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Organizer
      日本学術振興会 平成30年度科学研究費補助金等による研究集会 「情報アクセシビリティをめぐる諸問題に関する研究集会」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 環境教育におけるユニバーサルデザインについての研究(4)2018

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Organizer
      日本環境教育学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自然体験型環境教育のためのバリアフリー教材に関する研究2018

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Organizer
      第 32 回 環境情報科学学術研究論文発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 環境教育におけるユニバーサルデザインについての研究(3)2017

    • Author(s)
      山口 雪子
    • Organizer
      日本環境教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi