Project/Area Number |
17K04967
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
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Research Institution | National Rehabilitation Center for Persons with Disabilities |
Principal Investigator |
Tajima Seiki 国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院 第三診療部(研究所併任), 医長 (30420722)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
金 樹英 国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院 第三診療部(研究所併任), 医長 (90401108)
西牧 謙吾 国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院(研究所併任), 病院長 (50371711)
豊田 繭子 (鈴木繭子) 国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院 第三診療部(研究所併任), 心理療法士 (40726767)
東江 浩美 国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院 リハビリテーション部(研究所併任), 言語聴覚士 (40725090)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 自閉スペクトラム症 / 生活リズム / ペアレントトレーニング / インフォーマルアセスメント / 睡眠 / 発達障害 / 社会適応 / 医教連携 / 適応行動尺度 / 睡眠覚醒リズム障害 / 就労支援 / 就学支援 / 復学支援 / 医療・福祉 / 就労移行 / 生活支援 / 睡眠覚醒リズム |
Outline of Final Research Achievements |
Effectiveness of support for parents and teachers on returning to school or employment support continuity for individuals with autism spectrum disorder has been tested. Parent training program improved not only the psychological state of the parents, but also the support for their child. It was suggested that improved support for the child may have led to a more stable rhythm of life and improved social adjustment. Informal assessments in school settings by health care professionals could help to provide more information to teachers, and common understanding between education and families. Informal assessments in school setting may contributes to improvement of special support on education and to a deeper understanding of the family.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自閉スペクトラム症児の復学や就労において、睡眠覚醒リズムを中心とした生活リズムの是正が重要であることは従来言われてきたことであるが、本研究の結果から、ペアレントトレーニングなどの保護者支援、学校現場でのインフォーマルアセスメントを基にした教育へのフィードバックが、本人の生活リズムの是正の基礎になり、結果的に社会適応を向上させる可能性が示された。
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