• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study on the functional improvement of special support education coordinator focusing treatment integrity

Research Project

Project/Area Number 17K04968
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNational Institute of Special Needs Education

Principal Investigator

Wakabayashi Kazusa  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 主任研究員 (10756000)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 哲文  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90224518)
遠藤 愛  星美学園短期大学, 幼児保育学科, 准教授 (80641745)
神山 努  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 研究員 (50632709)
半田 健  宮崎大学, 教育学部, 講師 (90756008)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords介入整合性 / 特別支援教育コーディネーター / パフォーマンス・フィードバック / フィードバック / 称賛 / 自己記録 / 介入整合性の向上 / 研修会実施 / 実施状況のフィードバック / コーディネーターのかかわり / ユーザビリティ評価の検討 / 実証的研究の不足 / コーディネーターの支援プロセス / コーディネーターの課題 / コンサルテーション
Outline of Final Research Achievements

The interview survey revealed that special support education coordinator is involved in planning a teaching plan based on their own perspectives, sharing information, and executing / evaluating support, and encourages classroom teachers to promote understanding in order to enhance their support to students.
Based on this knowledge, we examined whether the special support education coordinator's efforts were related to the teacher's instructions and the behavioral changes of the students receiving the instruction.
In a case study conducted with four schools, it was found that the frequency of occurrence of appropriate teaching behavior was increased by giving positive feedback to appropriate teaching behavior and sharing a record of the execution status of teaching behavior. These were also related to behavior changes of students as well.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、特別支援教育コーディネーターからの働きかけが学級担任の支援の充実に影響を与えることを検討するために、学級担任の支援の実行度(介入整合性)に注目した。学級担任の支援の実行度を高めることで、児童生徒の行動変容にも結びつくことをデータに基づき論証できたことから、今後も本研究と同様の方法により、校内支援体制の構築、維持の検討が行われることが期待される。
また、本研究では、特別支援教育コーディネーターが学級担任の適切な指導行動を肯定的に返し、伝えていくという働きかけ方が支援の実行度を高めるという知見を整理した。この取組を校内支援体制に組み込み、更なる支援の充実に役立てられることが考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援プロセスに関する考察2019

    • Author(s)
      若林上総, 神山努, 半田健, 遠藤愛, 加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援のプロセスに関する考察2019

    • Author(s)
      若林上総・神山努・半田健・遠藤愛・加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所 研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 知的障害児集団に対するSSTと般化促進の条件 共感的行動に対するトークンエコノミー法とレスポンスコ ストの導入2019

    • Author(s)
      永山宏平, 若林上総
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園における個別の指導計画の評価に関する分析 支援目標の修正パターンの抽出2019

    • Author(s)
      遠藤愛, 若林上総
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害児集団に対する学級全体でのポジティブ行動支援(PBS)の展開 ―学級の児童全員を対象としたトークン・エコノミー法の導入―2019

    • Author(s)
      永山宏平, 若林上総
    • Organizer
      日本発達障害学会 第54回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Implementation of PBIS in a Japanese Part-time High School2019

    • Author(s)
      Kazusa WAKABAYASHI, Tetsubumi KATO
    • Organizer
      15th Annual New England Positive Behavior Support Forum
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 組織として取り組む積極的・予防的な行動支援(positive behavior support)の 展開2019

    • Author(s)
      若林上総, 神山 努, 永山宏平, 江守大子, 福本 徹, 庭山和貴
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校特別支援学級が実行したポジティブ行動支援(PBIS)と一貫した指導体制の 実現及び指導効果の関連2019

    • Author(s)
      若林 上総, 江守 大子, 神山 努, 半田 健, 遠藤 愛, 加藤 哲文
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] SWPBISにおける行動記録の効率化及びデータ蓄積を目的とした記録ソフトウェアの試作とユーザビリティ評価2019

    • Author(s)
      西村崇宏, 若林上総, 神山努, 土井幸輝
    • Organizer
      第14回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Preliminary Study for Introducing PBIS in Japanese Schools2019

    • Author(s)
      Kazusa WAKABAYASHI, Tetsubumi KATO
    • Organizer
      16th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Preliminary study for introducing PBIS in japanese schools2018

    • Author(s)
      Kazusa WAKABAYASHI, Tetsubumi Kato
    • Organizer
      16th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SWPBISにおける行動記録の効率化及びデータ蓄積を目的とした記録ソフトウェアの試作とユーザビリティ評価2018

    • Author(s)
      西村崇宏・若林上総・神山努・土井幸輝
    • Organizer
      第14回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学級における発達障害のある児童生徒への応用行動分析を用いた支援2018

    • Author(s)
      道城裕貴・若林上総・井澤信三・坂井聡・加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育における集団随伴性の応用可能性2018

    • Author(s)
      村中智彦・岩本佳世・若林上総・松岡勝彦・武蔵博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 学校で取り組むポジティブな行動支援

    • URL

      http://swpbs.nise.go.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi