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A Study on Improvement of Driver Acceptability for Advanced Driver Assistance System with Impedance Control

Research Project

Project/Area Number 17K06262
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Intelligent mechanics/Mechanical systems
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Hayakawa Soichiro  三重大学, 工学研究科, 准教授 (50288552)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords人間機械システム / 運転支援 / ヒューマンマシンインターフェイス / インピーダンス制御 / 減衰比 / ヘッドアップディスプレイ / 運転支援システム / 映像情報提示 / HMI / 提示情報量 / マルチモーダルインターフェース / 先進運転支援システム / 人間機械協調
Outline of Final Research Achievements

In order to improve the driver's acceptability during using a driver assistance system, a study on HMI of the driver assistance system was conducted. For force-sensing support system, we proposed to introduce the impedance control, which is used in the field of robotics. And, we proposed a method in which the parameter setting can be uniformly defined by an evaluation index using the damping ratio. Then, the effectiveness of the proposed methods was shown. In addition, it was concluded that it is better to use a sound effect to warn the driver one second before the start of driving assistance for the auditory assistance. Furthermore, a method of presenting the support start warning information to improve the acceptability of the driver by visual and auditory information was investigated. Then, It was shown what kind of presentation information was effective for the driver.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自動運転車両の実用化や、人が運転する車の全廃にはまだ時間がかかると考えられる。このような中、人が運転する車をより安全化する研究は重要である。本研究はより安全な運転を実現するため、ドライバ受容性の高い運転支援システムを実現するために実施された研究である。本研究の成果は今後開発される車両へ適応され、より安全な自動車の実現に貢献することが期待でき、社会的意義があった。
また、人間-機械協調ロボット分野で操作性改善に使用されているインピーダンス制御を、主従関係が逆転する運転支援システムに適用した場合でも、ドライバの受容性改善に効果があることが検証され、学術的にも大きな意義があった研究となった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018

All Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] 可変インピーダンス制御を用いた操舵支援システムの受容性向上2019

    • Author(s)
      平田拓也, 早川聡一郎, 堤 成可, 池浦良淳
    • Organizer
      第20回システムインテグレーション部門講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 力覚と聴覚を組み合わせたHMIを用いたインピーダンス制御型操舵支援手法の受容性評価2019

    • Author(s)
      土居雅歩, 平田拓也, 早川聡一郎, 堤 成可, 池浦良淳
    • Organizer
      日本人間工学会東海支部2019年研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Evaluation of Acceptability of Steering Support Method Using Impedance Control with Multiple HMIs2019

    • Author(s)
      Takuya Hirata, Soichiro Hayakawa, Shigeyoshi Tsutsumi and Ryojun Ikeura
    • Organizer
      The 4th International Conference on Robotic Automation System (ICORAS 2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複数のHMI搭載によるインピーダンス制御を用いた操舵支援手法の受容性評価2019

    • Author(s)
      平井翔大, 平田拓也, 早川聡一郎, 堤 成可, 池浦良淳
    • Organizer
      日本機械学会東海支部第68期総会・講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 複数のHMIを搭載したインピーダンス制御を用いた操舵支援システムの受容性評価2018

    • Author(s)
      平田拓也, 早川聡一郎, 堤 成可, 池浦良淳
    • Organizer
      日本機械学会ロボティクス・メカトロニクス講演会2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 複数HMI導入によるインピーダンス制御型操舵支援手法の受容性評価2018

    • Author(s)
      平田拓也, 早川聡一郎, 堤 成可, 池浦良淳
    • Organizer
      自動車技術会2018年秋季大会学術講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 複数のHMI導入によるインピーダンス制御を用いた操舵支援システムの受容性評価2018

    • Author(s)
      平井翔大, 平田拓也, 早川聡一郎, 堤 成可, 池浦良淳
    • Organizer
      日本人間工学会東海支部2018年研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

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