Study of Volmetric 3D display with universal view points
Project/Area Number |
17K06399
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Electron device/Electronic equipment
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Research Institution | Tokai University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤川 知栄美 東海大学, 工学部, 教授 (70319375)
前田 秀一 東海大学, 工学部, 教授 (30580493)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | ディスプレイ / 3D / 立体 / 視覚 / 体積型 / 残像 / 動画 / 回転スクリーン / 裸眼 / 放物面鏡 / プロジェクター / 浮上 / 3次元 / 3D / 高臨場感 / カラー |
Outline of Final Research Achievements |
We proposed a highly realistic 3D display technology that can be seen from universal view angle, and confirmed the display performance and achieved the following results. 1)Method selection: By comparing various methods, we confirmed that the scroll type and the spiral type rotary screen method are the most promising as practical display methods. 2) Confirmation of image distortion and correction: For each method, experimental confirmation was performed on the occurrence of display defects and distortion, and the correction effect was confirmed by a suitable compensation method. 3) Improved display characteristics and expanded display area: Using a high precision 3D printer, we improved the precision of the screen and increased the screen diameter, and confirmed the improvement of the display characteristics and the enlargement of the 3D image. 4)Confirmation of video display: A video image display experiment was conducted to confirm the final performance of this 3D display method.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
立体表示技術の代表例として3D 映画等に見られる両眼視差方式は, 映像の飛び出し感は得られるが、立体像の側面等を観察できるものではない。 本研究では表示空間の任意位置に光点形成できる表示原理により、全周方向から視認可能な立体像を形成する3D 表示技術を新提案し,複数の実現方式について表示装置を製作して表示特性の確認を行った。各種方式における表示実験の結果、全方位からの視認性、手で触れる立体像形成特性等を確認し可視化することができた。 本表示方式は, SF映画でCG合成により映像化されるような3D表示装置を実現するものとして、エンターテインメント用途を始め 設計支援, 医療等への応用が期待される。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)