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Evaluation of mutual complementarity of regional aviation network through airport cooperation

Research Project

Project/Area Number 17K06590
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionHokkai School of Commerce

Principal Investigator

Tamura Tohru  北海商科大学, 商学部, 教授 (80163690)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords空港連携 / 地域航空 / 航空ネットワ-ク / 相互補完性 / 評価 / 航空ネットワーク / 空港 / 航空 / 国土計画
Outline of Final Research Achievements

This research consists of the following three. That is, (1) extract the business domain of regional aviation network, (2) target regional aviation network in Hokkaido, and build a model to analyze how airport cooperation affects the social welfare of the people, (3) Use the constructed model to evaluate mutual complementarity through regional cooperation. The most important feature of this research is the model construction. The model has a structure in which the landing fee of a company that operates multiple airports, the equipment and operating frequency of an airline, and the traffic demand of passengers are simultaneously determined. With this model, it is possible to measure the impact of "degree of reduction in operating company's procurement and maintenance costs" and "route maintenance or new route construction" on the vitalization of the regional economy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

わが国では少子高齢化や人口減少が進み、地方都市の消滅までも言及されている。空港を有する地方部の自治体は、地域経済を活性化させ自律的な経済を構築して、航空需要の増加をとおした路線の維持を図る必要がある。その需要増加策のひとつとして本研究では、北海道の『7空港一括民営化』を取り上げ、空港連携による地域航空ネットワ-クの相互補完性の評価を行った。具体的には、旅客と航空会社、空港運営会社の3者それぞれの最適化行動を考慮できるモデルを構築し、7空港の総利潤は民営化前より民営化後の方が大きくなることを定量的に示した。本研究により、複数の自治体が「連携して空港を利活用する枠組み」が提案できた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018

All Journal Article (3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 地方空港のインバウンド需要を増加させる航空ネットワ-クの戦略2019

    • Author(s)
      菊池光貴・長谷川裕修・田村亨
    • Journal Title

      土木学会土木計画学研究

      Volume: 59

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] An analysis of the effect of bundled airport privatization on an airline network2019

    • Author(s)
      Ryuichi Tani, Ibuki Takashima, Teppei Kato, Toru Tamura, Kenetsu Uchida
    • Journal Title

      World Conference on Transport Research

      Volume: 15

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地方都市へのインバウンド誘客に寄与する航空ネットワーク戦略の検証2019

    • Author(s)
      菊池光貴・長谷川裕修・田村亨
    • Journal Title

      日本交通学会

      Volume: 78

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地方空港のインバウンド需要を増加させる航空ネットワ-クの戦略2019

    • Author(s)
      田雨、田村亨
    • Organizer
      土木学会北海道支部平成30年度年次技術研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地方航空ネットワ-クにおける公共計画の必要性2018

    • Author(s)
      菊池光貴、長谷川裕修、田村亨
    • Organizer
      土木学会土木計画学研究
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 首都圏空港の混雑緩和に資する持続可能な地方航空ネットワークのあり方に関する研究2018

    • Author(s)
      菊池光貴,長谷川裕修,田村亨
    • Organizer
      土木学会北海道支部平成29年度年次技術研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

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