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A model for evaluating the residential roads several years after it was improved for traffic safety and its application method

Research Project

Project/Area Number 17K06611
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionNational Institute of Technology, Toyota College (2019)
Kure National College of Technology (2017-2018)

Principal Investigator

YAMAOKA SHUNICHI  豊田工業高等専門学校, 環境都市工学科, 教授 (70343738)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords交通安全 / 生活道路 / 自動車走行速度 / 住民意識 / ゾーン30 / 維持管理 / 一定期間供用後評価 / ゾーン30 / 規制速度超過予測モデル / 自動車走行速度影響要因分析 / ハンプ / 住民意識評価 / 機能診断 / 交通静穏化対策 / 地区交通計画 / 長期供用 / 交通安全対策 / 長期供用後評価 / 機能診断モデル
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to evaluate the effect of reducing the automobile speed on the residential roads several years after it was improved for traffic safety. In order to collect the data used for the analysis, we conducted a traffic survey and a questionnaire survey for residents in areas where traffic safety measures were carried out. Using the data obtained from these surveys, we clarified the actual automobile speed on roads where traffic safety measures were carried out and the residents' evaluation of it. In addition, the traffic safety measures and road structure that affect the automobile speed and the residents' consciousness were clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,住居系地区における生活道路で実施される交通安全対策の長期供用に伴う課題と自動車走行速度を低下させるための効果的な対策を明らかにするとともに,整備効果を継続的に評価することの必要性を示した.本研究の成果は,住居系地区における交通安全対策の整備効果を長期に亘って持続させるための基礎的な資料を提供している点に社会的意義を有しており,わが国の交通事故による被害者の減少に貢献するものである.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 生活道路に対する住民の交通安全性評価の因果構造に関する研究2019

    • Author(s)
      長沖嶺,山岡俊一,野田宏治,荻野弘,村松佑都
    • Organizer
      第22回 日本福祉のまちづくり学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ゾーン30の整備効果に関する調査研究2019

    • Author(s)
      村松佑都,山岡俊一,野田宏治,荻野弘
    • Organizer
      第4回日本福祉のまちづくり学会中国四国支部研究・活動発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 一定期間供用されたコミュニティ・ゾーンの整備効果と住民意識の経年変化に関する研究2018

    • Author(s)
      長沖嶺,山岡俊一,坂本淳,磯部友彦
    • Organizer
      日本福祉のまちづくり学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 面的交通静穏化対策の整備効果と課題に関する経年変化分析 -名古屋市長根台地区コミュニティ・ゾーンを事例に-2018

    • Author(s)
      山岡俊一,坂本淳,磯部友彦,長沖嶺
    • Organizer
      土木計画学研究・講演集 Vol.58
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 一定期間供用されたコミュニティ・ゾーンの整備効果の経年変化2018

    • Author(s)
      長沖嶺,山岡俊一,坂本淳,磯部友彦
    • Organizer
      第3回日本福祉のまちづくり学会中国四国支部研究・活動発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

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