Empirical analysis on expanding overseas sales channel for Japanese agricultural, marine, and processed food products in the Russian market
Project/Area Number |
17K07973
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Agricultural science in management and economy
|
Research Institution | Kyoei University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
矢野 佑樹 千葉大学, 大学院園芸学研究科, 講師 (40618485)
丸山 敦史 千葉大学, 大学院園芸学研究科, 准教授 (90292672)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
|
Keywords | ロシア / 極東ロシア / 農水産物輸出 / 植物工場 / 日本食レストラン / 順序ロジット分析 / 多重比較 / コンジョイント分析 / 農産物輸出 / 日露首脳会談 / サンマ / EAC認証 / GLOBALG.A.P. / JGAP / 放射性物質 / 日露友好 / 輸出販路拡大 / 食の安全・安心 / GGAP / EAC / 健康志向 |
Outline of Final Research Achievements |
This study empirically analyzed the expansion of overseas sales channels for Japanese agricultural and marine products and processed foods in Russia. In this study, we considered the present situation of food safety/security and health consciousness in Russia. Then, we created a questionnaire to spread Japanese products in Russia, and conducted a Web survey on consumer monitors of survey companies. In Russia, the safety of Japanese products is high. Russians were very fond of buying Japanese food. However, because of the accident in Fukushima, Russian citizens who purchase international certification such as GAP can purchase Japanese products with confidence. In the Far East Russia, there are high expectations for Japanese technology, and Russians expected to export plant factory plants and open Japanese restaurants.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの日本産輸出に関する先行研究は、東南アジアや北米、及び欧米を事例とし、日本産地の現状や輸出先国の流通に関する業績が多かった。他方、輸出先国での消費動向となると、先行研究は数少なく、ロシアを事例とした業績となると極端に少なかった。本研究では、ロシア全土を事例とし、ロシア人の日本産の購入志向をWeb調査した。そのうえで、極東ロシア向けの日本食レストランの出店拡大や植物工場プラントの輸出、日本産農水産物輸出の拡大など、ロシア人がどのくらい興味があるのか、Web調査を実施し、分析してきた。情報収集が難しかったロシアにおいて、消費動向を把握した研究は数少なく、学術的にも社会的にも意義は高い。
|
Report
(4 results)
Research Products
(48 results)