• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Education Program of Research Ethics : Based on Humanity Education

Research Project

Project/Area Number 17K08463
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Medical pharmacy
Research InstitutionKitasato University

Principal Investigator

ARITA ETSUKO  北里大学, 薬学部, 教授 (60220240)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords研究倫理教育 / 参加型教育 / 薬剤師 / 臨床研究 / 倫理的感受性 / 質的研究 / ヒューマニティ教育 / 医療者と研究者 / 薬局薬剤師 / 意識調査 / 質的分析 / 動機づけ / 学習意欲 / コミュニケーション / 病院薬剤師 / 学習動機 / 医師 / 参加型教育プログラム / 医療薬学教育学
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to build a participatory education program that allows pharmacists to independently learn research ethics, based on humanity education such as clinical psychology and communication.
A survey of pharmacists had revealed that they were motivated to learn about research ethics but lacked educational opportunities. In addition, from the qualitative study of how to perceive research ethics, there was a tendency that the difference in position between a medical staff and a researcher was not clearly recognized, and there was a risk of unintentionally leading to ethically inappropriate behavior.
Based on these results, we constructed the participatory research ethics education program that enables us to specifically learn ethically inappropriate points, and it was confirmed that the educational effect was high and that it also contributed to improving learning motivation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において構築した参加型研究倫理教育プログラムは、集合研修だけでなくオンライン(ライブ)研修でも有用性が確認されている。また研究倫理の概念図からは、臨床研究において薬剤師のみならず広く医療者が陥りがちな倫理的問題点が明確になった。
研究倫理の知識修得に留まらず研究に際しての倫理的感受性や判断力を養うためには、継続的な学習が必要であり、本教育プログラムは多忙な現場の医療者への汎用性が高い。
医療の進歩には臨床研究が不可欠であり、本研究成果が医療者の研究倫理教育に活用されることにより臨床研究の質向上へ貢献することが期待される。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] Status survey on research ethics education for physicians: toward proper clinical research.2022

    • Author(s)
      Tatsuya Watanabe,Etsuko Arita,Miku ogura,Rieko takehira
    • Journal Title

      The Kitasato Medical Journal

      Volume: 52 Pages: 110-125

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research ethics education for community pharmacists2021

    • Author(s)
      有田悦子,小倉未来,竹平理恵子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Pharmaceutical Education

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: n/a

    • DOI

      10.24489/jjphe.2020-070

    • NAID

      130008026049

    • ISSN
      2432-4124, 2433-4774
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How Community Pharmacists Perceive Ethics in Clinical Research: A Qualitative Study2021

    • Author(s)
      Miku Ogura,Rieko Takaehira,Tatsuya Watanabe,Etsuko Arita
    • Journal Title

      Healthcare

      Volume: 9 Issue: 11 Pages: 1496-1496

    • DOI

      10.3390/healthcare9111496

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teaching Research Ethics to Pharmacists: The Practice of Participatory Learning2020

    • Author(s)
      Ogura Miku、Takehira Rieko、Arita Etsuko
    • Journal Title

      Pharmacy

      Volume: 8 Issue: 4 Pages: 179-179

    • DOI

      10.3390/pharmacy8040179

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ニューノーマル時代の研究倫理教育―オンライン形式ワークショップの実践とその可能性―2021

    • Author(s)
      小倉未来,竹平理恵子,有田悦子
    • Organizer
      第54回日本薬剤師会学術大会(WEB)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬局薬剤師の研究倫理の捉え方に関する質的研究―より適切な研究倫理教育のために―2020

    • Author(s)
      小倉未来、竹平理恵子、有田悦子
    • Organizer
      第140日本薬学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 薬剤師を対象とした研究倫理の学習意欲に関する意識調査  ―薬局薬剤師と病院薬剤師の比較からの考察―2019

    • Author(s)
      小倉未来、竹平理恵子、有田悦子
    • Organizer
      第4回日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医師を対象とした“研究倫理教育”に関する意識調査2019

    • Author(s)
      渡邉達也、小倉未来、竹平理恵子、有田悦子
    • Organizer
      第40回日本臨床薬理学会学術総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 薬局薬剤師が主体的に学び続けるために~学習意欲に関する志向性から~2019

    • Author(s)
      盛岡正博、竹平理恵子、小倉未来、有田悦子
    • Organizer
      日本薬学会第139年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 薬局薬剤師を対象とした“研究倫理教育”に関する意識調査2018

    • Author(s)
      有田悦子、小倉未来、竹平理恵子
    • Organizer
      日本薬学教育学会第3回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CRAを対象としたよりよい研究倫理教育のあり方に関する検討2018

    • Author(s)
      有田悦子、氏原淳、桃井章裕、青野寛之
    • Organizer
      第18回CRCと臨床試験のあり方を考える会議2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi