• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a new practical educational program for pharmaceutical students and pharmacists to develop "interpersonal support skills"

Research Project

Project/Area Number 17K08472
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Medical pharmacy
Research InstitutionKyoto University of Advanced Science

Principal Investigator

Ihara Chiaki  京都先端科学大学, 人文学部, 准教授 (80288589)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 亀井 美和子  帝京平成大学, 薬学部, 教授 (00237504)
松村 人志  大阪医科薬科大学, 薬学部, 教授 (50173886)
松島 哲久  大阪医科薬科大学, 薬学部, 研究員 (60209541)
見尾 光庸  就実大学, 薬学部, 教授 (70190600)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords薬剤師養成 / 臨床心理学 / 対人援助 / カリキュラム開発 / 薬学教育 / 薬学 / 薬剤師教育 / 対人援助力
Outline of Final Research Achievements

The pharmacist's function of "counting and packing medicines into bags" has changed dramatically with social changes such as sophistication of medical care, declining birthrate and aging population. They are now expected to empathize with patients and be involved in drug administration and decision-making. However, current pharmacy education is limited to communication education and hospitality education, and does not have a program to train pharmacists who can truly function as helping profession. In this study, it was shown that pharmacists can fully function as helping profession by studying psychology, clinical psychology, and psychiatry systematically and continuously. In addition, it was suggested that it is possible to get involved with local residents from the perspective of health support for support during disasters and deterioration of mental health due to COVID-19.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

服薬・副作用に対する不安、病気であることの否認などの心理的課題を持つ患者に対する服薬指導では、患者の心理・特性の知的理解、現在の状況への共感的理解に基づいた、良好な薬剤師-患者関係が必要不可欠である。本研究の意義は、現行の教育課程に含まれない心理学・臨床心理学・精神医学的知識を体系的・継続的に学ぶことで、薬剤師が患者に寄り添う対人援助職として機能できる可能性を示唆したことにある。地域医療を担う薬剤師がメンタルヘルスも含めた健康サポート機能を持つことは、今後の日本の医療体制において極めて重要であり、更なる研究が望まれる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 薬剤師による心理的支援 -現状と展開ー2022

    • Author(s)
      伊原千晶
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 48 Pages: 31-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 疾病観の変遷とコミュニケーション教育の展開ー不確実性の時代の対人援助職教育ー2018

    • Author(s)
      伊原千晶
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 40 Pages: 35-52

    • NAID

      120006424536

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 災害支援薬剤師のための研修会実施の試み2023

    • Author(s)
      伊原千晶
    • Organizer
      日本薬学会第143年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬剤師のための臨床心理学講座開催の試み-対人援助職としての薬剤師 養成のための教育プログラム開発に向けて-2021

    • Author(s)
      伊原千晶
    • Organizer
      第6回日本薬学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Is it possible to make pharmacists good Samaritan by teaching them clinical psychology? - Analysis of free description type post-questionnaire answers -2021

    • Author(s)
      Chiaki IHARA
    • Organizer
      ACH International Conference on Communication in Healthcare (ICCH)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 西日本豪雨災害支援活動に従事した薬剤師のストレス経験(1)-全体的傾向-2020

    • Author(s)
      伊原千晶、金田 崇文、見尾 光庸、明石 宙郎、岡野 泰子、藤原 弘喜、岡部 由香
    • Organizer
      第14回日本ファーマシューティカルコミュニケーション学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 西日本豪雨災害支援活動に従事した薬剤師のストレス経験(2)-面接調査から得られた薬学教育への示唆-2020

    • Author(s)
      伊原千晶
    • Organizer
      第5回日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 西日本豪雨災害支援活動に従事した薬剤師のストレス経験(3)-支援後のストレス反応-2020

    • Author(s)
      伊原千晶、見尾 光庸、金田 崇文
    • Organizer
      第33回日本総合病院精神医学会総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Advantage of using the experience of cancer patients/survivors for the education of pharmaceutical students2019

    • Author(s)
      Chiaki IHARA
    • Organizer
      2019 International PsychoOncology Society World Congress
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 薬剤師を対人援助職にするための教育とは ― What(何を)? How(どのように)?? ―2018

    • Author(s)
      京都学園大学人文学部 伊原千晶
    • Organizer
      第三回日本薬学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ディスコミュニケーションの状況からみた対人援助力の必要性2018

    • Author(s)
      日本大学薬学部 亀井美和子
    • Organizer
      第三回日本薬学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 患者・生活者のために薬剤師が果たす役割を自覚するための授業計画についてー共感的態度涵養と薬剤師像の深化を目指してー2017

    • Author(s)
      京都学園大学 伊原千晶、名城大学 長谷川洋一
    • Organizer
      第二回日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi