• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

mplementing interprofessional education at higher educational institutions in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K08920
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Medical sociology
Research InstitutionSapporo Medical University

Principal Investigator

Yamamoto Takeshi  札幌医科大学, 保健医療学部, 准教授 (00364167)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 酒井 郁子  千葉大学, 大学院看護学研究科, 教授 (10197767)
安部 博史  北海道医療大学, 心理科学部, 教授 (20344848)
山本 道代  北海道科学大学, 保健医療学部, 講師 (80736273)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsIPE / 協働 / 専門職連携教育 / 多職種連携教育 / 多職種協働 / 教育環境 / プロフェッショナリズム
Outline of Final Research Achievements

This study conducted a questionnaire survey at educational facilities for medical and welfare professions in Japan and developed scales to measure the recognition of barriers to and benefits of IPE implementation. Chairpersons of a total of 2,690 courses in medical/welfare educational facilities in Japan were surveyed. The responses from 767 courses were used for the analysis (valid response rate: 28.5%). There were 216 courses (28.7%) implementing IPE. The exploratory factor analysis was conducted, and scales for measuring the recognition of barriers to IPE implementation (15 items) and its benefits (11 items) were developed. Significant relationship between the state of IPE implementation and the recognition of barriers to and benefits with IPE was observed. Notably, using Information and Communication Technology (ICT) and Faculty Development (FD) for faculty members would be effective to remove barriers to IPE implementation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

IPE実装の阻害要因と促進要因は、IPE実装をはじめるまたは推進している教育組織によって異なることが考えられるが、それが明確にされれば、IPEの実装は円滑に進められることと思われる。IPE実装の障壁については、スケジュールやカリキュラムを統一してプログラムを作ることの難しさや、IPEよりも重要な教育事項の存在、IPEのための予算や施設の問題等が指摘された。IPE実装状況とIPEの障壁の認識、IPEの効果の認識との有意な関係が認められ、実装していないことと障壁の認識に強い関係が認められた。IPE実装の障壁を取り除くには、ICTを駆使したIPEプログラムの開発と実践やFDによる教育が有効である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018

All Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Presentation] 多学科合同の地域医療実習が医学部1年生のプロフェッショナリズム涵養に与える影響2018

    • Author(s)
      山本 武志, 鵜飼 渉, 杉村 政樹, 相馬 仁
    • Organizer
      第50回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 専門職連携教育(IPE)の理念と実践2018

    • Author(s)
      山本武志
    • Organizer
      第70回北海道公衆衛生学会教育フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 医療関係職種養成施設の専門職連携教育に関する全国調査 (第1報:IPE実装の実態と課題について)2018

    • Author(s)
      松平裕佳、山本武志、井出成美、渡辺美保子、池西静江、酒井郁子
    • Organizer
      第11回日本保健医療福祉連携教育学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医療関係職種養成施設の専門職連携教育に関する全国調査 (第2報:IPE実装の効果と障壁の認識について)2018

    • Author(s)
      山本武志、松平裕佳、山本道代、安部博史、井出成美、渡辺美保子、池西静江、酒井郁子
    • Organizer
      第11回日本保健医療福祉連携教育学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi