• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an educational model for palliative care link nurses

Research Project

Project/Area Number 17K12107
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

NIINO Miki  山形大学, 医学部, 助教 (70336452)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 布施 淳子  山形大学, 医学部, 教授 (20261711)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords緩和ケアリンクナース / 役割 / リンクナース教育 / 看護師教育 / 緩和ケア / リンクナース
Outline of Final Research Achievements

This study provided a basis for the development of an educational model for palliative care link nurses. A questionnaire survey was administered to the professional nurses and certified nurses who supervise palliative care link nurses, and factor analysis was conducted. A total of 231 participants were analyzed. An exploratory factor analysis of 62 items was conducted using the Promax rotation of principal factors method, and four factors consisting of 38 items were extracted. The factors were named "the role of preparing a basic palliative care practice system in your department," "the role of coordinating palliative care practice within the healthcare team," "the role of extending care through access to palliative care resources," and "the role of advocating for the rights of patients and their families during their treatment." The Cronbach’s α coefficient of each factor ranged from .87 to .94.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

緩和ケア実践の質向上のために緩和ケアリンクナースの育成が重要である。緩和ケアリンクナースには、緩和ケアを必要としている患者に基本的緩和ケアを実践するとともに専門的緩和ケアへの橋渡し・連携推進が期待されてきた。しかし、具体的な役割の不明瞭さにより活動への不安を助長させる実践報告が散見されていた。本研究で、緩和ケアリンクナースの指導にあたる専門看護師・認定看護師が緩和ケアリンクナースに期待する役割を明らかにしたことにより、緩和ケアリンクナースの役割を遂行するうえで必要な教育の方向性が具体化された。これにより、指導者側に具体的、実際的な教育介入を検討するための基礎資料を提示できたと考える。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] 緩和ケアを担う専門看護師・認定看護師が期待する緩和ケアリンクナースの役割2021

    • Author(s)
      新野美紀 布施淳子
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コンサルティである看護師のコンサルテーション活動に関する文献検討2020

    • Author(s)
      新野美紀
    • Organizer
      第40回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の看護師によるアドバンス・ケア・プランニング実践に関する文献検討2020

    • Author(s)
      小川千広、新野美紀、田中聡美、小山晃良、布施淳子
    • Organizer
      第46回山形県公衆衛生学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 文献からみた日本における緩和ケアリンクナース教育の実態2019

    • Author(s)
      新野美紀、布施淳子
    • Organizer
      日本看護研究学会第45回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The Current Situation and Issues in Palliative Care Education and Training for Link Nurse in Japan2019

    • Author(s)
      Miki Niiino,Junko Fuse
    • Organizer
      ICN Congress 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本における緩和ケアリンクナースに関する研究の動向2018

    • Author(s)
      新野美紀
    • Organizer
      第44回日本看護研究学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi