• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of nursing teacher educational skill formation - The process of formation of lesson skills using case studies -

Research Project

Project/Area Number 17K12125
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionSaitama Prefectural University

Principal Investigator

Tokumoto Hiroko  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 教授 (00315699)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新井 麻紀子  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 助教 (10644552)
黒田 るみ  人間総合科学大学, 保健医療学部, 教授 (70365188)
鈴木 康美  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 教授 (70781285)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords看護教員の教育力量 / 授業展開能力 / 看護教員の授業研究 / レッスンスタディ / 看護教員の熟達化 / 教育事例 / リフレクション / アクションリサーチ / 看護教員 / 授業研究 / 事例検討 / 協同リフレクション / 授業力量の成長過程 / 教育力量 / 教育事例検討 / 授業力量形成過程 / 看護教員の思考 / 看護教員の判断 / レッスン・スタディ / 授業力量形成 / 授業事例検討 / 力量形成 / 力量形成過程 / 教育力量形成過程
Outline of Final Research Achievements

This study aims to understand the process of the formation and development of the educational skills of nursing teachers. The data was materials obtained from lesson plans and cases presented and discussed at a professional open lecture for nursing teachers supporting the formation of educational skills, specifically lesson development skills (skills in developing lessons).Methods: An action research approach was employed. Results We discussed and analyzed ten cases of novice teachers, six lesson ideas/plans, and evaluation forms of experienced teachers presented at the open lecture, and ten areas of lesson study approaches for practical lessons all described in a matrix.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は看護教員の教育的視点や教育的思考の形成過程を明らかにすることで、看護教員に求められている授業力量(授業展開能力)、特に新人の教育視点を獲得するための研修の必要性を示すものである。また看護教員の教育実践の経験を科学的系統的にリフレクションすることで看護教員の教育実践能力を高める研修方法として教育事例の検討を提案するものである。看護教員の教育事例検討の実践方法とその成果を明らかにすることで、各施設でのFDとして教育事例をもとに教員特に新人教員の授業力量を高める制度研修の方向性を示すことにもなると考える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Reflecting on Clinical Training Instruction: Improving New Instructors’ Capabilities2017

    • Author(s)
      Hiroko Tokumoto, Katsura Goto, Makiko Arai
    • Journal Title

      Athens Journal of Health

      Volume: 4

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新人看護師は事例検討の中でいかに経験を実践的な思考と手段に変換したか2017

    • Author(s)
      新井麻紀子 徳本弘子 黒田るみ
    • Journal Title

      保健医療福祉科学vol.7

      Volume: 7 Pages: 40-45

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Lesson study for nursing teachersEducational ability that can be acquired by studying educational cases2021

    • Author(s)
      黒田るみ
    • Organizer
      Euro Nursing Summit 2021, London UK
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業研究(レッスンスタディ)を通した学び 学生が学び方を学びつつ看護実践能力を育成する授業構築と評価2020

    • Author(s)
      徳本弘子
    • Organizer
      日本看護教育学会第30回学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 災害看護シュミレーション演習の「経験シート」から見た学生の学び2020

    • Author(s)
      平塚厚子
    • Organizer
      日本看護教育学会第30回学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体性のある学習姿勢を支援する授業設計の試み 「在宅看護過程」の授業の取り組の評価2020

    • Author(s)
      安部安惠
    • Organizer
      日本看護教育学会第30回学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 高齢者の生活機能と対象の持つ力に焦点をあてた 授業・実習評価2020

    • Author(s)
      野口昌美
    • Organizer
      日本看護教育学会第30回学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護教員のレッスンスタディ 新人看護教員の授業力量(授業展開能力)形成のための授業視点の獲得方法の検証2020

    • Author(s)
      徳本弘子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 交流セッション「学生が学び方を学びつつ看護実践能力を育成する授業構築」2019

    • Author(s)
      徳本弘子
    • Organizer
      日本看護学教育学会 第29回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 在宅看護過程の対象理解を深める授業設計と評価2019

    • Author(s)
      安部 安惠、浅野 みち代、馬場 淑恵、 道屋 純子、黒田 るみ、徳本 弘子
    • Organizer
      日本看護学教育学会 第29回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 実習で活用できる老年看護学における看護過程の授業設計~評価基準の明確化と目標到達状況の把握~2019

    • Author(s)
      野口昌美,阿部安恵,道屋純子,平塚厚子,黒田るみ,徳本弘子
    • Organizer
      日本看護学教育学会 第29回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 夜間実習の「経験学習シート」から見た学生の経験からの学び 臨地実習2019

    • Author(s)
      平塚厚子,浅野 みち,徳本弘子・黒田るみ
    • Organizer
      日本看護学教育学会 第29回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護教員の教育力量形成に関する研究―事例検討を用いた授業力量形成の過 程―2019

    • Author(s)
      新井麻紀子,徳本弘子,鈴木康美
    • Organizer
      日本看護科学学会 第39回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護専門学校における熟練教員の講義場面での瞬時の判断と意思決定の特徴2017

    • Author(s)
      馬場淑恵 徳本 弘子
    • Organizer
      看護教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 臨地実習場面の学生の良い変化が見られた教員の指導の共通性2017

    • Author(s)
      浅野みち、平塚厚子、石橋佳子、野口昌美、鎌田廣子、朝倉由美、安部安惠、細田恵奈む、徳本弘子
    • Organizer
      看護教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 探求型学習で技術習得を目指す授業のつくり方2017

    • Author(s)
      道屋 純子、大原 恵美、成塚 三恵、徳本 弘子、鎌田廣子、平塚厚子、浅野みち代、野口昌美、朝倉由美、細田恵奈む
    • Organizer
      看護教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 臨地実習指導困難事例に対話的リフレクションを活用した学習支援の検討2017

    • Author(s)
      細田恵奈む、平塚厚子、朝倉由美、大原 恵、道屋 純子、野口昌美、浅野みち代、鎌田廣子、徳本弘子
    • Organizer
      看護教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi