Research on the relevance between competencies of Nursing Practitioners and ones required for educators at nursing colleges or universities
Project/Area Number |
17K12139
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
|
Research Institution | Sendai Akamon College (2018-2020) Tokyo Kasei University (2017) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
前田 由紀子 西南女学院大学, 保健福祉学部, 准教授 (10412769)
有澤 舞 東京家政大学, 健康科学部, 期限付講師 (50719135)
藤田 藍津子 東京家政大学, 健康科学部, 講師 (70721851)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 看護教育学 / 高等教育論 / コンピテンシー / 大学教員 / 多職種連携 / キャリア教育 / キャリアプランニング |
Outline of Final Research Achievements |
In nursing colleges or universities, the shortage of educators and ensuring the quality of education have become at issue. As an ongoing research of "changes in the acquisition of competencies and required abilities of nurses due to the advancement of basic nursing education”, we conducted the following interviews to clarify the competencies required for nurses as professionals: 1. We analyzed the abilities required for educators of nursing faculty based on the interview results of certified nurse specialist and certified nurses. As the result, the ability to judge according the situation is required. 2. The survey on “competencies for nurses and other medical professionals” suggests that self-motivated learning makes career planning possible, 3. The survey of teaching staffs at universities revealed that their own behavior and experience as nurse practitioners are weighty and important.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
専門看護師・認定看護師のインタビューより、看護系教員に求められている能力の部分を中心に分析した結果、その場面に対応した判断能力が必要であることがわかった。看護師のキャリアプランニングとしては、認定看護師・専門看護師、大学院進学など、自らが学ぼうとすることで可能となる。訪問看護師との研究で、看護師および看護教員に求められている能力の抽出を深め、看護基礎教育において、早期より在宅医療も含めた看護の在り方を教育する必要性がある。 大学教員になるまでの臨地経験で修得されたコンピテンシー、すなわち看護実践者としてどのような姿勢で経験をつんできたが重要であることが明らかとなった。
|
Report
(5 results)
Research Products
(38 results)
-
[Journal Article] 新型コロナウイルス感染症流行時における、仙台赤門短期大学の対応2021
Author(s)
佐竹正延,石母田由美子,立石和子,井上由紀子,大沼由香,菊地真,熊谷英樹,鈴木慈子, 宮崎智子,富士原秀,佐藤喜根子
-
Journal Title
伝統医療看護連携研究
Volume: 2(2)
Pages: 20-24
NAID
Related Report
Open Access
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-