• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a program for an improvement of healthy problem-solving skills with reflecting on school nurse experience based on the management plan for the school health room.

Research Project

Project/Area Number 17K12202
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

Koyanagi Yasuko  福岡大学, 医学部, 教授 (70353175)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原田 広枝  兵庫大学, 看護学部, 教授 (60380383)
池田 佐知子  西九州大学, 看護学部, 准教授 (70640275)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords保健室経営計画 / 課題解決 / 養護教諭 / リーダーシップ / マネジメント / 課題解決型 / 組織学習 / 養護教諭のリーダーシップ行動 / 困難 / リーダーシップ行動 / 困難事例 / 教育プログラム / 健康課題 / 課題解決力 / プログラム / 健康課題解決 / 看護学
Outline of Final Research Achievements

Against the backdrop of increasingly diverse and complex children’s health issues, there is a growing need for Yogo teachers to establish a management plan for the school health room.The purpose of this research is to clarify the component of leadership behavior of school nurses in accordance with a problem-solving management plan for the school health room.
The factor analysis of the resulted in the classification of Yogo teacher leadership behavior into four subscales: a problem-based approach centered on health problems, communication-based approach, participative cooperative approach with an organization, and harmonious collaborative approach. The nonparametric test and a multiple comparison showed that the factor score of "approach of the problem base placed right in the middle about the problem of healthy" was higher in "management planned creation group" than groups that did not make any kind of plans across schools.In this regard, further examination is required.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保健室経営計画を作成するメリットや必要性は提唱されているものの、実証されているわけではなかった。本研究の意義は、課題解決型の保健室経営計画作成によって、小中高特別支援学校いずれにおいても、課題への働きかけ力が有意に高いことをデータで示したことである。課題解決型の保健室経営計画を基に養護教諭のリーダーシップ行動の4概念を提示したことで、これを活用したプログラム開発が可能になる。また、先行研究ではリーダーシップ行動は、個人の資質のみで捉えられてきたが、組織からの影響も併せて検討し保健室経営計画に基づく養護教諭のリーダーシップ行動と組織学習との関係性について仮説モデルを示したという学術的意義がある。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 課題解決型の保健室経営計画と養護教諭のリーダーシップ行動に関する研究(Ⅱ)組織学習と養護教諭のリーダーシップ行動の関係2021

    • Author(s)
      小栁康子、原田広枝
    • Journal Title

      日本看護福祉学会

      Volume: Vol.26.No.2 Pages: 29-37

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インクルージョンを目指す学校におけるメンタルヘルスサポートの試み―ロンドン東部の高校におけるアウトソーシングによるメンタルヘルスのサポートの事例を通して2020

    • Author(s)
      小柳康子、中島充代、池田智、大重育美、倉知延章
    • Journal Title

      福岡大学教職課程教育センター紀要

      Volume: 5 Pages: 93-105

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題解決型の保健室経営計画に基づく養護教諭のリーダーシップ行動に関する研究2020

    • Author(s)
      小柳康子、原田広枝
    • Journal Title

      日本看護福祉学会誌

      Volume: 25(2) Pages: 285-300

    • NAID

      40022210656

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 養護教諭の保健室経営計画の作成を支援するガイドライン―コンテンツの活用可能性の検討2019

    • Author(s)
      小柳康子
    • Journal Title

      福岡大学研究部論集B社会科学編

      Volume: vol.10 Pages: 75-84

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 課題解決型の保健室経営計画の成果と課題―先駆的実践をしている養護教諭へのインタビュー調査を通して2019

    • Author(s)
      小柳康子
    • Journal Title

      福岡大学教職課程教育センター紀要

      Volume: 4 Pages: 27-40

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリスと日本における看護教育の比較2019

    • Author(s)
      中島充代、小柳康子、池田智、倉知延章、大重育美
    • Journal Title

      福岡大学教職課程教育センター紀要

      Volume: 4 Pages: 41-47

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校生活における事故防止の留意点2018

    • Author(s)
      小栁康子
    • Journal Title

      学校の管理下の災害

      Volume: 平成30年度版 Pages: 120-128

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保健室経営計画作成、養護教諭のリーダーシップ行動、学校組織の関係性とその影響に関する研究2019

    • Author(s)
      小柳康子、原田広枝
    • Organizer
      日本看護福祉学会学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Preparation and validation of a model of school nurse leadership that enhances school health assessments.2017

    • Author(s)
      小栁康子、原田広枝
    • Organizer
      International Nursing Research Conference2017,
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 学校管理下の災害2021

    • Author(s)
      小柳康子
    • Publisher
      日本スポーツ振興センター
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学校保健2019

    • Author(s)
      森田 健宏、田爪 宏二、柳園 順子
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081837
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi