Development and effectiveness of WWWT Japanese version of psycho-educational child-rearing intervention program to prevent postpartum depression
Project/Area Number |
17K12317
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Lifelong developmental nursing
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Research Institution | Bunkyo Gakuin University (2021-2022) Juntendo University (2017-2020) |
Principal Investigator |
TAKAHASHI Mari 学校法人文京学院 文京学院大学, 看護学研究科, 特任教授 (20216758)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐々木 裕子 杏林大学, 保健学部, 教授 (80265769)
大田 康江 北里大学, 看護学部, 教授 (80650134)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | WWWT / 周産期メンタルヘルス / 一次予防 / 産後うつ / 育児支援プログラム / 児の泣き / 児の寝かしつけ / 産後早期の両親 / プログラム / 寝かしつけ / 周産期メンタルへルスリテラシー / 心理教育的介入 / 夫婦のコミュニケーション / 育児プログラム / コミュニケーション / 産後早期 / 予防 / 育児介入プログラム / 両親 / 泣き / ペアレンティング / ジェンダー |
Outline of Final Research Achievements |
This study developed a Japanese version of the WWWT, a psychoeducational parenting intervention program developed in Australia for the primary prevention of postpartum depression, based on a translation procedure. Next, the usefulness of the Japanese version of the WWWT was evaluated by both program participants and professionals, and after discussions with the WWWT developers, a Japanese version of the WWWT was developed that could be applied to Japanese culture. We also developed the WWWT-Japan version as an online intervention method that allows parents to study independently on a Web site, and examined its usefulness.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で開発したWWWT-日本版は、はじめて親になる父親、母親の周産期メンタルヘルス問題に対する予防的な支援システムをオンライン上で行うため、セルフメディケーションとしての意義をもつ。また、産褥早期から両親が取り組む「乳児のぐずり、泣きへの対応」と「パートナーとの関係性」に焦点を絞り、産後メンタルへルスの問題を、ジェンダー平等の視点から理解を促すことは、社会的意義をもつ。したがって、わが国の周産期メンタルへルスへの支援の質の向上に大きく貢献するものであると考える。
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Report
(7 results)
Research Products
(25 results)
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[Presentation] Development of a Japanese version of “What Were We Thinking!” a psycho - educational programme to support postnatal parenting2018
Author(s)
Mari Takahashi,Yuko Aoyagi,Takako Uetake,Atuko Yumoto,Saori Kawanabe,Yasue Ota, Yuko Sasaki,Kaoru Fujimoto,Tomoko Honda,Heather Rowe,Jane Fisher
Organizer
International Marce Society Bienninal Scientific Meeting
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