• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a Curriculum for Cultivating Dementia Nursing Competencies in Basic Nursing Education Programs

Research Project

Project/Area Number 17K12422
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Gerontological nursing
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

Michiyo Yuasa  順天堂大学, 医療看護学部, 教授 (70237494)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 諏訪 さゆり  千葉大学, 大学院看護学研究科, 教授 (30262182)
永井 優子  自治医科大学, 看護学部, 教授 (40237491)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords認知症看護 / 看護基礎教育課程 / コンピテンシー / 看護実践能力 / 看護基礎教育 / 認知症ケア / 卒後教育 / 継続教育 / カリキュラム / 看護学 / 認知症
Outline of Final Research Achievements

We have identified eight core competencies, including “Using communication skills in providing nursing care to patients and their families,”“ Being capable of assessing patients with complex presentations,”as practical skills for dementia nursing required upon completion of the basic nursing education curriculum. We also extracted eight elements that should be included in the curriculum as dementia nursing, including “Aging and dementia (knowledge),”“Principles of dementia nursing (knowledge),”“Characteristics of communication with persons with dementia and principles of interacting with them (knowledge and seminar/practicum).”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、看護基礎教育課程修了時に求められる認知症看護実践能力を網羅的に検討した上で、ミニマムエッセンスとしてのカリキュラムの構成要素を示した。看護基礎教育課程において認知症看護教育について明確な方針が示されていない中、本研究の成果は看護系大学で認知症看護を含めたカリキュラムを検討する上での手がかりとなり得ると考える。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 急性期治療を行う病院の看護師に求められる認知症看護の能力―認知症高齢者を地域で支える看護職の視点から―2021

    • Author(s)
      湯浅美千代、島田広美、杉山智子、諏訪さゆり、辻村真由子、永井優子
    • Journal Title

      医療看護研究

      Volume: 18 Pages: 24-31

    • NAID

      40022731016

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フィンランドの看護師とゲロノミの基礎教育課程における認知症看護・ケアの教育―セイナヨキ応用科学大学の先駆的な実践―2019

    • Author(s)
      諏訪さゆり、辻村真由子、Helli Kitinoja、湯浅美千代
    • Journal Title

      千葉大学大学院看護学研究科紀要

      Volume: 41 Pages: 93-100

    • NAID

      120006865251

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 基礎教育における認知症看護教育を考える2023

    • Author(s)
      湯浅美千代,六角僚子,永井優子
    • Organizer
      日本老年看護学会第28回学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 急性期治療を行う病院の看護師に求められる認知症看護の能力―認知症高齢者を地域で支える看護職の視点から―2020

    • Author(s)
      湯浅美千代、島田広美、杉山智子、諏訪さゆり、辻村真由子、永井優子
    • Organizer
      千葉看護学会第26回学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 看護基礎教育課程修了時に求められる一般病院での認知症看護実践能力の探索―フォーカスグループインタビューから2019

    • Author(s)
      湯浅美千代,島田広美,杉山智子,諏訪さゆり,辻村真由子,永井優子
    • Organizer
      千葉看護学会第25回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi