• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effective utilization of ICT equipments for school-museum connections

Research Project

Project/Area Number 17K12930
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

TAKESHITA YOKO  お茶の水女子大学, サイエンス&エデュケーション研究所, 研究協力員 (70723930)

Project Period (FY) 2018-02-28 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsICT / 博物館・科学館 / オンライン体験学習 / 双方向コミュニケーション / 地域格差 / 学習プログラム / テレビ電話
Outline of Final Research Achievements

New programs connecting schools to public museums using online systems were developed and implemented. Questionnaire survey showed that the programs are generally effective. By collaborating with experts who are not school teachers, it stimulated attendees' interests and facilitated learning. But some issues about ICT equipments of schools remained. Additional online survey found various forms of online museum activities. There are several challenges for using the programs effectively for both schools and museums. Moreover, a website for school teachers and museum personnels was created to introduce the learning programs developed in this study and museums's features.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コロナ禍以降、ICT機器が普及してきた今、オンラインを活用した学習効果を検証することは、今後の教育活動においても重要である。学習プログラムや実施環境および体制などの事例を公開することで、他教科を含め授業の参考となる。また、学校と科学館等の教育施設の両者にとってのメリットや効果を確認し、連携体制を構築することで、準備の負担軽減や、活動の目的にあった利用促進などにつながり、授業内容に合わせた効果的な学習が選択できると考えられる。必要に応じて全国の博物館・科学館等を効果的に活用できれば、地域による体験学習の機会の地域間格差を埋める事ができ、汎用性の高い授業スタイルとなる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2019 Other

All Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] オンラインテレビ会議システムによる外部専門機関との連携 "モバイル顕微鏡"プログラムの開発と実践2022

    • Author(s)
      竹下陽子,斉藤璃空,早川昌志,永山國昭
    • Organizer
      日本理科教育学会 第72回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 昆虫単元における外部専門機関との連携授業2022

    • Author(s)
      竹下陽子,渥美恵子,腰塚祐介,中村優里,日高泰人
    • Organizer
      日本生物教育学会 第107回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ICT機器を用いた博物館・科学館等の活用 防災普及啓発施設との連携を通したプログラム開発と実践2021

    • Author(s)
      竹下陽子,渥美恵子,大場玲子
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The workshop of mobile microscopes for children2021

    • Author(s)
      Yoko Takeshita
    • Organizer
      The 4th Asian Congress of Protistology -internet
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] モバイル顕微鏡を活用した観察学習 身近なツールで情報の共有化2019

    • Author(s)
      中野政之,竹下陽子,佐藤和正,都築 功
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 学校をミュージアムへつなぐ理科教育支援ラボラトリ

    • URL

      http://school-museum.scri.co.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi