• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of teaching materials on STEM education using toy modification

Research Project

Project/Area Number 17K12935
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

Kawanami Takashi  金沢工業大学, 工学部, 准教授 (90443184)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsSTEM教育 / 玩具の改造 / プログラミング教育 / 教材の共有 / STEM / 玩具 / 改造 / プログラミング教室 / 興味 / 教育工学 / 計算機システム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop teaching materials that allow students to learn about STEM fields by modifying toys using microcomputers and other devices (hereinafter referred to as "toy hacks"). This research has enriched the teaching materials on the subject of toy modification with a focus on "toy hacks". These materials have been used in actual workshops. A STEM map was proposed to visualize STEM elements in an easy-to-understand manner. The STEM map can be used in one-off workshops to clearly show what STEM elements are being studied. The map can also make students aware of the connections to society and school subjects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義としては,受講者の興味を持つ玩具を対象とした教材は,STEM教育に触れるきっかけとして効果的であることが分かったことである.玩具の改造を題材とした自治体主催のワークショップは,研究機関の4年間を通して非常に人気があり,高い抽選倍率を維持したことからもわかる.また,社会的意義としては,鉄道玩具からぬいぐるみ,ロボット,つみき,ドローン,VRなど多くの題材を開発したことにより,様々な受講者の興味をもたせる教材リストを得ることができた.これらを今後公開し共有することで,プログラミング教室のようなワークショップだけでなく,学校教育などでも活かすことが可能であると考えられる.

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (6 results)

  • [Presentation] ドローンによる見回り自動化を題材としたSTEM教材プラットフォームの開発2021

    • Author(s)
      望月大輝,山内絢心,山崎晃平(金沢工大),浅岡正教(FAP),河西紀明(DMM.com),河並 崇(金沢工大)
    • Organizer
      情報処理学会全国大会 5ZG-06
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] VRゲームコントローラーを題材としたプログラミング教育教材2021

    • Author(s)
      石井敬太,尾上楓真(金沢工大),浅岡正教(FAP),河西紀明(DMM.com),河並 崇(金沢工大)
    • Organizer
      情報処理学会全国大会 5ZG-06
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Toy Hack: A STEM Education Method by Toy Modification2020

    • Author(s)
      Takashi Kawanami
    • Organizer
      The 6th Inernational STEM in Education Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミング教育の導入を支援する教材リコメンドシステムの開発2020

    • Author(s)
      内山 水希、河並 崇
    • Organizer
      情報処理学会第82回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを中心としたSTEM教育教材の共有のための「STEMマップ」の提案2019

    • Author(s)
      河並 崇
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 「e-messe kanazawa 2020」でSTEAM教育などに関する研究成果を展示。

    • URL

      https://www.kanazawa-it.ac.jp/kitnews/2020/1120_e-messe.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 「教育用ドローンを用いた教材開発」と「VRゲームコントローラーを題材としたプログラミング教材」を開発

    • URL

      https://www.kanazawa-it.ac.jp/kitnews/2021/0303_kawanami.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 金沢市キッズプログラミング教室

    • URL

      https://www4.city.kanazawa.lg.jp/17021/bp/event/kidspg.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 第2回金沢市キッズプログラミング教室

    • URL

      https://www.facebook.com/events/1905277729685274/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 第3回金沢市キッズプログラミング教室

    • URL

      https://www.facebook.com/events/129060304359660/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 金沢市キッズプログラミングフェスタ

    • URL

      https://www.facebook.com/events/1049088028565014/

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi