• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inquiry-based learning design which incorporated "acquisition, practical use, and research" for the development of scientific inquiry competency in the science curricula of elementary schools

Research Project

Project/Area Number 17K12936
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto Bunkyo University

Principal Investigator

Omae Akimasa  京都文教大学, 臨床心理学部, 准教授 (90709528)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords理科教育 / 探究学習 / 小学校理科 / 探究学習プログラム / 理科探究能力 / 主体的 / 協働的 / 探究の過程 / 授業展開 / 授業方法 / 小学校理科授業 / 探究能力 / 理科探究学習
Outline of Final Research Achievements

One of the problems of elementary schools is that there are few classes of inquiry-based learning in the science curricula. The purpose of elementary school tuition is for a child to acquire scientific inquiry competency. It is necessary to perform inquiry-based learning to achieve active learning.
The condition of the program to take inquiry-based learning which incorporated "acquisition, practical use, and research" for the development of scientific inquiry competency in the science curricula of elementary schools. This study would be able to contribute to the match which introduces inquiry-based learning to the elementary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって,小学校段階における「主体的・協働的な探究学習プログラム」が,追試可能な形で開発されたため,小学校の各単元における様々な理科授業に応用できることが期待される。小学校教員の理科授業への負担や困難さを軽減するのみならず,教師の力量や経験にかかわらず,小学生に質の高い探究学習を保障することが可能である。
理科離れが深刻化し,理数教育の重要性が増す中で,小学校段階における探究学習プログラムを開発することは,社会的に大きな意味をもつ。また,小学校段階における主体的・協働的な探究学習は,先行実践も少ないことから,先進的な研究であり,科学教育の進展に大きく貢献することが期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 小学校理科「探究の過程」の導入段階における問いの形成から仮説の発想へ導く指導方略についての研究2019

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      心理社会的支援研究

      Volume: 10 Pages: 1936-1936

    • NAID

      120006714730

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] いじめのない学級をつくる! -四月にすべきこと- 教室の差別構造を壊す2019

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 65 Pages: 2226-2226

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校理科授業における「探究の過程」の検討─ 「授業の展開方法」と「授業技術・方法」に焦点を当てて ─2018

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      心理社会的支援研究

      Volume: 9 Pages: 1537-1537

    • NAID

      120006504288

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] はじめての理科授業2018

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: 97 Pages: 6971-6971

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 超一流に学ぶ 授業スキルアップSpecial講座 理科 実験2018

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: 101 Pages: 4447-4447

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 空気の温まり方の理解を促す実験器具の有効性に関する研究 ~小学校第4学年理科「物の温まり方」の実践を通して~2018

    • Author(s)
      大前暁政,孕石泰孝
    • Journal Title

      日本初等理科教育研究会研究紀要

      Volume: 93 Pages: 1927-1927

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特集 自分で考える子どもを育てる 考える子どもを育てるために教師が意識したいこと2018

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 1392 Pages: 1417-1417

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業づくりの段階を意識して子どもを育てる2017

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 751 Pages: 4042-4042

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びの実現2017

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 752 Pages: 5456-5456

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 名人の“コスパ最強”授業準備術 理科2017

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: 92 Pages: 6061-6061

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科「探究の過程」における問いの形成から仮説の発想へ導く指導方略2019

    • Author(s)
      大前暁政
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童自らが「問い」を見つけるための指導法の研究2019

    • Author(s)
      孕石泰孝,大前暁政
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科の「主体的・対話的で深い学び」を目指す「探究の過程」に関する基礎研究2018

    • Author(s)
      大前暁政
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の見いだす「問い」の傾向2018

    • Author(s)
      孕石泰孝,大前暁政
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 深い理解を図る授業と教材に関する研究~小学校4学年「物の温まり方」の実践を通して~2017

    • Author(s)
      大前暁政,孕石泰孝
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 新しい学習指導要領に向けて 新学習指導要領に向けた理科指導のポイント2017

    • Author(s)
      大前暁政
    • Organizer
      日本教育実践方法学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 本当は大切だけど、誰も教えてくれない 教師の仕事 40のこと2020

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183110138
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] なぜクラス中がどんどん理科を好きになるのか 改訂・全部見せます小3理科授業2020

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804910
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] なぜクラス中がどんどん理科のとりこになるのか 改訂・全部見せます小4理科授業2020

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804927
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] なぜクラス中がどんどん理科に夢中になるのか 改訂・全部見せます小5理科授業2020

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804934
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] なぜクラス中がどんどん理科を得意になるのか 改訂・全部見せます小6理科授業2020

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804941
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 1ミリの変化が指導を変える! 学級&授業づくり成功のコツ2019

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182030611
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 理科の授業がもっとうまくなる50の技2017

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182735103
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 科学研究費助成事業による研究の概要

    • URL

      http://www.kbu.ac.jp/kbu/reseach_ex/index.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi