• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Documentation Education of Communication Skill in Software Development

Research Project

Project/Area Number 17K12937
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionNagano National College of Technology

Principal Investigator

Fujita Yutaka  長野工業高等専門学校, 情報エレクトロニクス系, 准教授 (80573120)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsソフトウェアドキュメンテーション / ソフトウェア開発文書 / 技術文書 / プログラミング / テクニカルライティング / プログラミング教育 / ライティング教育 / アクティブラーニング / ソフトウェア設計書 / コミュニケーション / ソフトウェア開発 / 文書作成 / ライティング / ディスカッション / 文書品質 / 開発文書 / 文書教育
Outline of Final Research Achievements

To improve the skills in writing development documents necessary for software development, we constructed a curriculum consisting of introduction, basic, and application stages, and created content for each stage.
In the introduction stage, we make students aware of their current skills and learning needs. In the basic stage, students learned skills common to technical documents using practice materials based on report writing. In the application stage, we created an exercise in which pairs created different theme documents and had their partner create a program.
As a result, students recognize the need for documentation skills, acquire skills common to technical documentation, and have the experience of accurate communications for obtaining software programs through development documentation. Through the curriculum, we could provide education with our purpose.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ソフトウェア開発における開発文書に関する取組みは,主とするソフトウェア開発スキルと比較して,注力されていなかった.しかし,設計や論理的思考を含めて,ソフトウェア開発技術者のスキルを考える上で,文書スキルは重要である.
本研究では,ソフトウェア開発分野で活躍することが期待される学生を対象に,文書スキルの必要性の認識,技術文書スキルの習得,開発文書作成の実体験のための教材を作成し,教育の実施により,一定の効果が確認できた.結果として,ソフトウェア開発技術者に必要な文書スキルについて,気づきを与えるための工夫や,具体的なスキル養成の教材,設計書作成を題材とした演習など,具体的な方法を得ることができた.

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Presentation] ASDoQシステム開発文書品質モデルのレポートライティング教材への活用2023

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      システム開発文書品質研究会 ASDoQ大会2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 開発文書作成演習における入力情報の違いに対する気づきの変化の分析2023

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ソフトウェア開発におけるライティングスキル養成のための文書教育の実践2022

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 技術文書スキル養成のための問題点発見グループワークの評価2022

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Technical Writing Curriculum Include Pair Work by Document Exchange for Fostering Software Documentation Skill2021

    • Author(s)
      Yutaka Fujita
    • Organizer
      International Symposium on Advances in Technology Education 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 技術文書スキル養成のための問題点発見グループワークの検討2020

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 情報系学生を対象とした文書作成力養成を目指した総合的なカリキュラムの評価2020

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      教育システム情報学会, 2019年度第6回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ソフトウェアドキュメンテーションのスキル養成のための導入から演習につなげるグループワークの分析2020

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      日本教育工学会,2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ソフトウェア開発文書作成力養成における導入での気づきを共有するグループワークの試み2019

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      システム開発文書品質研究会 ASDoQ大会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ソフトウェア開発文書作成力養成のためのカリキュラムにおける気づきからスキル演習に展開するための改善2019

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 説明文作成と問題演習からなる 文書力育成のための教育の検討と実践2019

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      教育システム情報学会 2018年度第6回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ソフトウェア開発文書作成力養成のための気づきから展開する教育カリキュラムの検討2018

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      日本教育工学会 第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ソフトウェア開発文書作成力養成のための導入教材の検討2018

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      システム開発文書品質研究会 ASDoQ大会2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 図解を入力とした設計書作成とプログラミングによる文書作成教育2018

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      教育システム情報学会 2017年度 第6回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ソフトウェア開発文書の評価における汎用言語解析ツールの可能性2018

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      システム開発文書品質研究会 第17回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを用いた文書作成技術育成のための導入教育教材の改善2017

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 図解を入力情報とした設計書作成とプログラミングによる文書教育の検討2017

    • Author(s)
      藤田 悠
    • Organizer
      システム開発文書品質研究会 ASDoQ大会2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 業績 - 藤田研究室

    • URL

      http://teacher.nagano-nct.ac.jp/fujita/results.php

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 藤田研究室 業績

    • URL

      http://teacher.nagano-nct.ac.jp/fujita/results.php

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi