Development and evaluation of an active learning online FD program
Project/Area Number |
17K12941
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Yoshida Lui 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (50755816)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | FD / アクティブラーニング / オンライン学習 / プログラム開発 / プログラム評価 / 協同学習 / e-learning / オンライン / 高等教育 / 教育工学 / 高等教育開発 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was to develop and evaluate online active learning online FD programs for quality assurance in higher education. In order to realize online active learning, we developed a platform that aims to collect participants' opinions while drawing out their engagement, and implemented online FD programs using this platform. The evaluation from the participants was generally high, and we were able to present a model case of an FD program incorporating active learning in an online environment.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通して実現したオンラインにおけるアクティブラーニングを交えた FD プログラムに関する知見は,実質的な教育改善につながる取り組みが少ないこと,専門家が少ないことが課題であった FD の改善に寄与できる. また,本研究の過程において開発した,オンラインにおける意見集約を促すプラットフォームは,それ自体の価値も高く,教育の文脈に限らず幅広い場面で意見交換を可能とする点で社会的なインパクトも保持している.
|
Report
(6 results)
Research Products
(7 results)