• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Class Design and Improvement Support Tool Focused on Engagement in a Classroom

Research Project

Project/Area Number 17K12942
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Nakazawa Akiko  東京大学, 教養学部, 特任准教授 (20588230)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsエンゲージメント / アクティブラーニング / 授業設計 / 授業改善 / アクティブ・ラーニング / 教授学習支援システム
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on engagement in the classroom: active participation in learning with positive emotions such as motivation and enjoyment. It develops a support tool for class design and improvement for primary and secondary education teachers.
The questionnaire and interview showed that the tool was easy to use, but there was room for improvement and consideration. Additionally, it showed that teachers' understanding of student engagement and the reflection sheet was helpful to design and improve classes. It also was essential to consider the teachers' image of active learning and their experience with active learning when developing tools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、主体的・対話的で深い学びが推進されている。本研究ではエンゲージメントの観点から授業設計・改善を支援するツールを検討してその評価を行なっており、これは主体的・対話的で深い学びを進める上で意義があると考えられる。
また、アクティブラーニングに対するイメージと教職経験、授業づくりとの関連を示唆できたことは、主体的・対話的で深い学びを進めるための教員への教育プログラム検討においても参考となり、教員養成や現職教員の教員研修に寄与できると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019 2017 Other

All Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] 教師のアクティブラーニングの印象・教職経験と授業づくりの関連.2020

    • Author(s)
      中澤明子・重田勝介
    • Organizer
      本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師のアクティブラーニングに対する認識2020

    • Author(s)
      中澤明子・重田勝介
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングの視点からの授業改善を目指した研修プログラムの検討2019

    • Author(s)
      中澤明子・河野芳人・中尾唯一・重田勝介
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングに資する授業改善支援ツールの検討 -生徒のエンゲージメントを踏まえて-2017

    • Author(s)
      中澤明子・重田勝介
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 東京大学のアクティブラーニング2021

    • Author(s)
      東京大学教養教育高度化機構アクティブラーニング部門
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130530934
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 授業へのエンゲージメントに着目した授業設計・改善支援ツールの開発

    • URL

      https://www.akiko-nakazawa.net/projects/kakenhi-17k12942

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi