• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Systematization of Educational Programs that Promote Connections between Teacher Training and Teacher's Growth

Research Project

Project/Area Number 17K12943
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

Sawabe Jun  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30613583)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsカリキュラム・マネジメント / 総合的な学習(探究)の時間 / 校内研究 / アクションリサーチ / 教師教育 / 教員養成 / 総合的な学習の時間 / 校内研修 / 高大連携 / 単元開発(単元研究) / カリキュラムマネジメント / 学校システム / アクティブ・ラーニング / 学校インターンシップ / カリキュラム / 教員育成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine the development and systematization of organizational efforts of schools that have both functions of educational training and teachers’growth. In particular, from the viewpoint of curriculum management, it was suggested that the effectiveness of conducting curriculum studies and in-school training centering on the unit development. In the practice of Period of Integrated Study, since it is possible for players such as university students, communities and researchers as extra-curricular personnel to participate in educational practice it takes effort to coordinate relationship between practitioners.
There is also a possibility that it can be said that further studies will be needed in the future to build an organizational system that involves such out-of-school cooperation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

昨今の日本の教師を取り巻く環境の変化を考慮すると,教師個人の努力だけではなく,組織的な教員育成の支援システムの構築が急務である。本研究では,教員個人が直面する課題と人口問題等の社会構造的課題の両方を射程にした教育システムの改善研究を志向するため,社会的にも意義があるといえる。また学校と研究者が協働で実践することで実践事例を蓄積することで波及効果も期待できる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校高学年「総合的な学習の時間」における単元開発プロセス : 授業者と研究者の協働による単元設計事例2020

    • Author(s)
      澤邉 潤,梅津 祐介
    • Journal Title

      新潟大学高等教育研究

      Volume: 7 Pages: 51-56

    • NAID

      40022226160

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職協働による地域連携型教育プログラム開発の試行的取組―新潟県小千谷市へのフィールドワークを事例として―2019

    • Author(s)
      澤邉潤
    • Journal Title

      新潟大学高等教育研究

      Volume: 6 Pages: 39-44

    • NAID

      120006763743

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」と「国語科」の横断的な学習における大学生の関与とその効果2019

    • Author(s)
      澤邉潤,林なおみ,坂上剛,赤坂千秋
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19(1) Pages: 519-524

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「チームとしての学校」を担う教員を育む学校,行政,大学の連携による学校フィールドワークの開発2018

    • Author(s)
      後藤康志,伊藤充,澤邉潤
    • Journal Title

      新潟大学高等教育研究

      Volume: 5 Pages: 23-28

    • NAID

      40021553342

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 長期学外学修(ギャップイヤー)による人材育成のデザイン2019

    • Author(s)
      澤邉潤
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年「総合的な学習の時間」におけるカリキュラム開発プロセス―授業者と研究者の協働による単元計画の開発に注目して―2019

    • Author(s)
      澤邉潤,梅津祐介
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究活動による学びの体系化に向けた生徒と大学生の交流型高大連携事業の試行的取組2019

    • Author(s)
      澤邉潤,木村裕斗,上畠洋佑
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域・自治体・大学の協働による授業科目開発のプロセス(2)―学外学修プログラムの実践と評価―2018

    • Author(s)
      澤邉潤,古村健太郎
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における長期学外学修プログラムの開発とその評価2018

    • Author(s)
      澤邉潤
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 長期学外学修のデザインと実践―学生をアクティブにする―2019

    • Author(s)
      澤邉潤,木村裕斗,松井克浩
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915548
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi