• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development and evaluation of course design promoting student' reflection leading to deep active learning in higher education

Research Project

Project/Area Number 17K12945
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Oyama Makiko  大阪大学, 全学教育推進機構, 助教 (70748730)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsリフレクション / 大学教育 / 授業研究 / 実践知 / アクティブ・ラーニング / 省察 / 教育工学 / アクティブラーニング
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a course design promoting students’ reflection and to examine the relationship between reflection and deep understanding in higher education both quantitatively and qualitatively. To fulfill this aim, reflection was analyzed from multiple angles in practice-oriented research within four different fields. The research findings suggest that increasing awareness of connections between new and existing knowledge during reflection may lead to deep learning. These results demonstrate the importance of reflection prompt design in active learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、アクティブ・ラーニングにおける深い学びを導く一つの方策としてのリフレクションの在り方を実証的に提示した。このことは、個々の大学教員だけでなく、大学の授業支援などFDを担う組織にとっても有用であると考えられる。これらの成果は、大学教育における新たな授業形態において、学習効果を高めることの一助となったと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 経験学習型教育実践で学生にどのように働きかけるか : 学生への働きかけをめぐる実践知についての省察2020

    • Author(s)
      河井 亨・ 岩井 雪乃・ 和栗 百恵・ 大山 牧子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 53-56

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実践報告 科目「疾病論」におけるコンセプトマップを用いた授業デザイン-学生の効果的かつ効率的な学習の促進をめざして2019

    • Author(s)
      大串 晃弘・ 根岸 千悠・ 川崎 絵里香・ 大江 真人・ 大山 牧子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 60 Issue: 10 Pages: 858-862

    • DOI

      10.11477/mf.1663201343

    • ISSN
      0047-1895, 1882-1391
    • Year and Date
      2019-10-25
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 相互利益に配慮した海外体験学習の成果検証に関する一考察―インドネシアの観光村の事例―2019

    • Author(s)
      藤山一郎・大山牧子
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: 19-3 Pages: 107-114

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Current Trends and Perspectives of ICT Utilization in Active Learning2018

    • Author(s)
      大山牧子・松田岳士
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: 3 Pages: 211-220

    • DOI

      10.15077/jjet.42166

    • NAID

      130007590207

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-31
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学における海外体験学習プログラムにおける学習者のリフレクション  ー行動と感情に着目してー2020

    • Author(s)
      大山牧子・藤山一郎
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療系大学における複言語習得授業に関する学生の理解の特徴2019

    • Author(s)
      大山 牧子・李 銀淑・周 宇鳳・平山 朋子・岩居 弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療系大学における副言語習得授業の実施と評価2019

    • Author(s)
      大山牧子・李銀淑・岩居弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 複言語習得授業における学生のリフレクションの変容2018

    • Author(s)
      大山 牧子・岩居 弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育における教育実践研究の類型化2018

    • Author(s)
      大山牧子・根岸千悠・野瀬由季子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プレFDにおける教育実践研究計画の特徴2018

    • Author(s)
      大山牧子・佐藤浩章
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業における大学生のリフレクションの特徴2018

    • Author(s)
      大山牧子・根岸千悠・家島明彦
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] THE PRACTICE AND ASSESSMENT OF D-LEARNING 3.FOLLOWING THE ACTIVE LEARNING APPROACH WITH TELEPRESENCE ROBOTS2018

    • Author(s)
      Makiko Oyama., Hiroki Iwai.
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学のアクティブラーニング型授業における授業形態とリフレクションの関係性ーテキストマイニングの手法を用いた分析ー2017

    • Author(s)
      大山牧子・家島明彦
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プレFDにおける研究・教育・社会貢献統合の実践と評価2017

    • Author(s)
      大山牧子・佐藤浩章
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi