Project/Area Number |
17K13004
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Natural disaster / Disaster prevention science
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Yamazaki Masato 名古屋大学, 減災連携研究センター, 寄附研究部門准教授 (60628981)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
|
Keywords | 応用一般均衡モデル / 災害 / 交通シミュレーション / 産業連関表 / 災害の経済被害 / 経済理論 / 自然災害 / 定量評価 / 産業連関モデル |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the simulation method of economic loss caused by a natural disaster.The simulation model is based on a multi-regional multi-sector dynamic computable general equilibrium model.Specifically this study focused on integration of economic equilibrium model and traffic equilibrium model.Base on the developed model,an economic loss due to road damage was simulated.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
災害による経済被害は被災地を超えて波及するため.推計では地域間の経済的つながりを考慮することが重要である.特に地域間の経済的つながりは交通によって支えられている.本研究では経済モデルと交通モデルを統合し,道路網の被災がもたらす経済被害を推計した.今後本研究を発展させることにより,巨大災害からいち早く経済を復興させる上での,あるべき道路復旧計画がシミュレーション可能となる.
|