Development of digital teaching materials for the net and wall games connected to volleyball
Project/Area Number |
17K13118
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Developmental mechanisms and the body works
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Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
Nawata Ryota 愛知教育大学, 教育学部, 講師 (60551281)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
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Keywords | ネット型 / ゲーム様相 / 攻防 / 戦術的気づき / 連携プレー / バレーボール / 戦術アプローチ / 学習プログラム / 連係プレー / ネット型ゲーム / 戦術学習 / 体育科教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to clarify the game aspect by analyzing the tactical awareness of children in offense and defense, focusing on net-type games. The subjects were three classes of different grades, and tactical awareness was verified using videos, statements, and learning cards. As a result, it was suggested that in all grades, the characteristic of the game aspect is that there is a stage in which the individual play tries to break through the situation, and based on that, linked play continues to appear.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ネット型ゲームにおけるゲーム様相について、戦術アプローチによる授業経験が少ない指導者にとっては、どのような段階を経て、ゲーム様相が変化していくかわからず、単元を見通した授業づくりが難しいという問題点があった。そのため、本研究では、児童らの戦術的気づきから、ゲーム様相の特徴が、個人プレーから連係プレーへと変容していく過程があることが明らかとなったことにより、単元を見通した授業づくりの助けになると考えられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(3 results)