Development of a virtual reality mental training program
Project/Area Number |
17K13151
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sports science
|
Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | スポーツ心理学 / ヘッドマウントディスプレイ / HMD / VR / アスリート / 実力発揮 / 競技力向上 / VRMT / 心電図R-R間隔 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop a mental training program based on virtual reality (VR) technology using a head-mounted display (HMD). This study consisted of two studies: the first was the development of a VR system using HMD, and the second was the verification of the effect of mental training using HMD on athletes. In this study, a new system has been developed to construct a VR environment from the images captured by an omnidirectional camera that can capture 360° images, and to enable the user to move around in the environment. The system was found to be a stress stimulus that reproduced the competition scene and increased the arousal level of the athletes.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
メンタルトレーニングの課題とされている,スポーツ選手が競技環境とかけ離れた実験室内のような環境で習得した心理的スキルを実際の競技大会の場で有効活用するための環境の差異を埋める手続きとして,HMDを用いたVRメンタルトレーニングプログラムの有用性を実証することは,競技力向上を目的とした新たなメンタルトレーニングプログラムの立案につながると考えられる。ある意味で本研究は,メンタルトレーニングの「理論と実践」を繋ぐ大きな懸け橋になるものと思われ,今後の近代化した競技スポーツにおけるアスリートの強化方法のひとつとして提言することができよう。
|
Report
(4 results)
Research Products
(3 results)