• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Unraveling the circular interrelation of children - environment- instructors in an exercise environment that fosters children's independence

Research Project

Project/Area Number 17K13250
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionKawamura Gakuen Woman's University

Principal Investigator

Furuya Saeko  川村学園女子大学, 教育学部, 准教授 (10612468)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアクション・リサーチ / インタビュー調査 / 関係の変化 / 実践知 / 子ども / 親子 / 運動環境 / 円環的相互関係 / 運動 / 環境構成 / 親子体操 / 実践研究 / 指導者 / 相互主体性
Outline of Final Research Achievements

This study employed action research with the aim of building an exercise environment where children can experience various types of movement and want to spontaneously move their bodies. Analysis of the content of activities revealed the circular interrelation of “children - the environment - instructors” in the children’s exercise environment, and the relationship with parents. Practical knowledge on ways to devise environmental configuration was obtained through interviews with the instructors.
The changes in the relationship between participants in exercise classes and perspectives for configuring an environment that enables children to spontaneously develop activities while interacting with the equipment in their environment were clarified through this study. Interviewing the instructors also shed light on the structure of experienced instructors’ practical knowledge in this regard.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

環境との相互作用に関する研究は,発達心理学や保育学においては散見されるものの,それらは静的場面を取り上げた研究が多く,運動というダイナミクスな身体活動に焦点を当てた研究は見られない.子どもの運動環境においては,環境の構成という視点が重要であり,従来の運動技能や体力重視の視点から,環境の構成およびそのプロセスに焦点を当てた視点への転換により,子どもの適切な運動環境を構成するために有用な知見を導き出すことができると考えられる.

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 親子体操教室における熟練した指導者が有する実践知の構造に関する事例研究:親への働きかけに焦点を当てて2021

    • Author(s)
      古屋朝映子,會田宏,長谷川聖修
    • Journal Title

      体操研究

      Volume: ー

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育現場における用具を活用した運動教材の一例-布を用いた運動-2017

    • Author(s)
      古屋朝映子
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 29 Pages: 129-135

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 親子体操教室における参加者の「関係の変化」2019

    • Author(s)
      古屋朝映子,松浦稜,堀口文,長谷川聖修
    • Organizer
      第30回日本コーチング学会大会,神奈川
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもはなぜ一人で長縄を跳ぶようになったのか?-親子体操の事例からの一考察-2018

    • Author(s)
      古屋朝映子,新海萌子,松浦稜,田丸由紀子,長谷川聖修
    • Organizer
      第18回日本体操学会大会,埼玉
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 親子体操教室における用具を介した親子の関わり合い-布を用いた活動からの一考察-2017

    • Author(s)
      古屋朝映子,新海萌子,小島瑞貴,堀口文,長谷川聖修
    • Organizer
      日本体操学会,平成29年第17回日本体操学会大会,神奈川
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 親子体操教室における指導者の相互主体的な葛藤場面に関する一考察2017

    • Author(s)
      古屋朝映子,長谷川聖修
    • Organizer
      日本体育学会,平成29年第68回日本体育学会大会,静岡
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi