Study of the Alsatian Secular Tapestries in the Late Middle Ages
Project/Area Number |
17K13354
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Fine art history
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Research Institution | Tokyo National University of Fine Arts and Music |
Principal Investigator |
Takagi Makiko 東京藝術大学, 大学院美術研究科, 研究員 (80709767)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 西洋美術史 / 国際ゴシック / 世俗美術 / 世俗図像 / タペストリー / アルザス / ストラスブール / 西洋中世美術 / タピスリー / 野人 / 美術史 / 中世末期 |
Outline of Final Research Achievements |
The conclusive aim of my research is to understand how the secular art developed in the Occident of the late middle ages. The current research focuses on the Alsatian secular tapestries at that time and analyzes their iconographic features not only through the formal aspects but also through the perspective of the cultural milieu. An examination of the corpus created in this study reveals that the "wild man" was one of the most important subjects in the Alsatian tapestries. Furthermore, the iconographic analysis points out that Strasbourg tapestries in the first half of the fifteenth century occupied a prominent place in the development of the image of the wild man from the fifteenth century onward.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
西洋中世の世俗美術研究は、宗教美術研究に比して十分になされてきたとは言い難く、また、中世末期のアルザスの世俗主題のタピスリー群に特化した体系的な研究もなされていなかったため、その実態を解明すること自体、美術史学の重要な基礎研究であったといえる。 西洋文化における「野人」の表象に関しては、文学史、文化史、そして美術史等の領域で研究の蓄積があったが、本研究では新たに、その図像変遷における15世紀前半のストラスブールのタピスリーの位置づけと意義を具体的に示すことができ、これは隣接諸学科の研究進展にも寄与する成果と考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)