A Study of Peter Idley's Manuscripts
Project/Area Number |
17K13416
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Literature in English
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Research Institution | Kanazawa University (2020) Kanazawa Gakuin University (2017-2019) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | テクストの意図的編集 / 個別の現存写本の特質 / 15世紀イングランドの宗教・政治文化 / 15世紀英語教訓詩 / 筆耕者による詩行追加 / ミセラニー写本 / 写本制作依頼者の意図・関心 / 収録テクストの組み合わせ / 写本の書き手の役割 / 非著者による詩行追加 / 写本同士の関係 / 写本制作の依頼主 / 制作依頼主の社会階層 / 中英語文学 / 中世英文学 / 教訓文学 / 写本研究 / 写本編纂者 / バージョン比較 / テクスト編集と宗教事情・社会事情 / 教訓テクストと教会権威 / 中英語写本研究 / 各現存テクストの特徴 / テクストの特徴の分類 / テクストの特徴の分析過程の精緻化 / テクスト改変に関わる人物の検討 / テクスト改変の事情と意図 / 15世紀英語例話集 / 写字生によるテクスト編集 / 例話集と教会権威 / アランデル司教令の影響 / 15世紀イングランドの宗教文化 / 15世紀イングランドの政治文化 / 既知作品内の新詩行の発見 / テクストのヴァージョン比較 / 作品の完結性と制作過程 |
Outline of Final Research Achievements |
Of eleven extant manuscripts that contain Peter Idley's Instructions to his Son, this project has focused on two manuscripts to describe characteristic features of Idley's text recorded in them and discuss the causes of and reasons for such features. The project has elucidated that the rearrangements of many parts of Idley's text seen in one manuscript are the result of editing and reflects the compiler's intention to confirm clerical authority, an intention fitting in the larger picture of the fifteenth-century conservative religio-political culture. An examination of the other manuscript has shown the scribes' addition to Idley's poetry to amend what their exemplar lacked, as well as the relationship between the collection's significance as a status symbol for the commissioner and the recording of this particular piece of advice literature.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
主要な学術的意義として、ピーター・イドリー写本研究における新規性が挙げられる。1940年以降、イドリーの教訓詩を収録した写本が新たに複数見つかったが、それらを踏まえた研究は殆ど進展していない。本研究が焦点を当てた写本の一つに大英図書館所蔵本があるが、本研究はこれを1940年以後に発見された写本の一つと比較することでテクストの意図的な編集を明らかにしており、その点で新写本の存在を踏まえた初めての写本比較研究例である。本研究によりイドリー教訓詩の性質と現存するテクストの多様なバージョンへの理解が確実に深まり、中世の写本文化において一作品が変容を遂げて伝わる過程の媒介者の役割が新たな形で認識された。
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Report
(5 results)
Research Products
(6 results)