Project/Area Number |
17K13427
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
European literature
|
Research Institution | Kitasato University |
Principal Investigator |
Mita Jun 北里大学, 一般教育部, 准教授 (20723670)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 幻想文学 / ベルギー / 魔術的リアリズム / 幻想 / ハマスホイ / ヨーハン・デーネ / フランス・エレンス / ジャン・レー / ベルギー文学 / オランダ語文学 / 象徴主義 / フランス語文学 / 比較文学 / 仏文学 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project showed that symbolism was practiced in Belgian Dutch-speaking literature earlier than previously thought, and that the latter was more influenced by the French-speaking symbolist movement in Belgium than by the one from France. In the section focusing on French-speaking literature, we used the poetics ‘real fantastic’ as a clue to point out a link between the symbolist generation and the next. Moreover, it was argued that this poetics is shared by ‘magic realism’, which developed in the Belgian Dutch-speaking scene after the Second World War. Building upon these results, we shed light on the origins of this poetics of the fantastic in Belgium, which can be found in the symbolist movement, and revealed that it was passed on to the next generation as well as Dutch-speaking literature, thus forming a distinctive fantastic poetics in Belgium that reaches well beyond generations and the boundaries of language.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
オランダ語圏文学において象徴主義がこれまで考えられていたよりも早い時期に受容、実践されていた例を示したことで、従来のオランダ文学史記述の見直しが期待される。また、伝統的に幻想文学研究では、多く日常とかけ離れた世界を舞台としていること、詩という形式で主に展開したことで象徴主義文学がその対象から除外される傾向にあったが、散文に多くの重要な作品が生まれたベルギーにおいて象徴主義が幻想文学の源泉の一つであることを示したことで、幻想文学史における象徴主義の再評価が期待される。本研究によって得られた知見を広く還元するため英語を始めとする国際的学術言語で成果を発信することに努めた。
|