• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an evaluation index for Japanese people's "explanation" in contact situations with foreigners

Research Project

Project/Area Number 17K13483
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHitotsubashi University

Principal Investigator

YANAGIDA Naomi  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 准教授 (60635291)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords異文化間コミュニケーション / やさしい日本語 / 接触場面 / 言語的調整 / 説明 / 日本語教育 / 言語学
Outline of Final Research Achievements

In Japan, where multiculturalism is becoming increasingly common, "Plain Japanese" has been attracting attention as a linguistic adjustment for non-native speakers. In order to contribute to solving the problem of oral communication with non-native speakers, this study developed a five-item rating scale for "explanation" situations in which information is provided orally from native speakers to non-native speakers. In addition, by analyzing the linguistic changes that occur when native speakers experience "explanation," the effectiveness and limitations of the reflective activity were pointed out, and the points that need to be supported by specialists were clarified. Then, tools to support native speakers' explanations were developed and implemented in several local public organizations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,非母語話者側の評価の観点と言語形式・コミュニケーション方略を照らし合わせ,日本人(日本語母語話者)が外国人(日本語非母語話者)に口頭で〈説明〉を行う際に,非母語話者にとって有効な日本語での口頭コミュニケーションとは何かを解明するものであり,多文化化が進む日本社会において,コミュニケーションという側面から,市民参加型多文化共生社会の実現に大きく寄与するものである。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (7 results) Remarks (8 results)

  • [Journal Article] 日本語教育実習に関する研究の動向と展望―2010年以前を中心に―2023

    • Author(s)
      栁田直美
    • Journal Title

      一橋日本語教育研究

      Volume: 11 Pages: 9-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 接触場面におけるコミュニケーション方略を母語話者はどのように学習するか―自治体における非母語話者窓口対応の縦断調査から―2023

    • Author(s)
      栁田直美
    • Journal Title

      待遇コミュニケーション研究

      Volume: 20 Pages: 83-97

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンライン日本語プレースメントテストの開発2022

    • Author(s)
      早川杏子,ツォイエカテリーナ,栁田直美,太田陽子,西谷まり,庵功雄
    • Journal Title

      一橋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 4 Pages: 51-59

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 非母語話者は母語話者の〈説明〉をどのように評価するか ―評価に影響を与える観点と言語行動の分析―2020

    • Author(s)
      栁田直美
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 177 Pages: 17-30

    • NAID

      40022464019

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 母語話者の「説明」に対する評価指標の開発 ―非母語話者の評価観点の抽出と妥当性の検証―2020

    • Author(s)
      栁田直美
    • Journal Title

      一橋日本語教育研究

      Volume: 8 Pages: 81-94

    • NAID

      40022596831

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「参加型授業」に対する抵抗感はどこから来るのか:学習観の多様性に向き合うための事例研究2017

    • Author(s)
      宇佐美洋・栁田直美
    • Journal Title

      カナダ日本語教育振興会2017年度大会プロシーディングズ

      Volume: 5 Pages: 262-271

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 自治体職員対象やさしい日本語研修の実践報告―書き換えの変容に着目して―2022

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育実習における実習生の言語観・言語教育観の変容過程―教育現場の多様性に対する姿勢に着目して2022

    • Author(s)
      栁田直美・太田陽子
    • Organizer
      第25回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 接触場面のコミュニケーション方略を母語話者はどのように学習するか2022

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      待遇コミュニケーション学会2022年春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔環境におけるプレゼンテーション練習支援手法の検討2021

    • Author(s)
      山口昌也,北村雅則,森 篤嗣,栁田直美
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィッシュボウル方式のディスカッション練習における学習者のビデオアノテー ション結果の分析2021

    • Author(s)
      山口昌也,栁田直美
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人受け入れ側のコミュニケーション課題―選ばれる国を目指して―2019

    • Author(s)
      岡本能里子,森本郁代,栁田直美, 村田和代
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 観察支援システムFishWatchr Miniにおけるビデオ参照機能の実現2019

    • Author(s)
      山口昌也,栁田直美
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「演じること」への参加はどのような学びをもたらすか―「フォーラム・シアター」参加者の語りから2019

    • Author(s)
      宇佐美洋,文野峯子,森本郁代,岡本能里子,栁田直美
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第5回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習を通じて認識される課題の変容―教育実習前後の比較から―2018

    • Author(s)
      栁田直美・太田陽子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者用モバイル観察支援ツールFishWatchr Miniを用いた 話し合い活動評価の実践2018

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 非母語話者は母語話者の「説明」をどのように評価するか―評価に影響を与える言語行為の分析―2018

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域の日本語学習支援における支援者の意識2017

    • Author(s)
      神吉宇一・栁田直美
    • Organizer
      韓国日語日文学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者用モバイル観察支援ツールFishWatchr Mini における振り返り支援機能の開発2017

    • Author(s)
      山口昌也, 栁田直美 , 北村雅則, 森篤嗣
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「参加型授業」に対する抵抗感はどこから来るのか:学習観の多様性に向き合うための事例研究2017

    • Author(s)
      宇佐美洋・栁田直美
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会2017年年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人学生を対象とした多文化共生対応スキル養成プログラムの実践-「やさしい日本語」を用いた多文化共生対応のための言語スキルの養成-2017

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2017年度異文化間教育学会第38回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 非母語話者は母語話者の「説明」をどのように評価するか-評価に影響を与える観点の分析-2017

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 一語から始める小さな日本語学2022

    • Author(s)
      金澤裕之・山内博之(編著)岩田一成・奥野由紀子・加藤恵梨・小口悠紀子・小西円・嶋ちはる・建石始・田中祐輔・中石ゆうこ・中俣尚己・橋本直幸・本多由美子・茂木俊伸・森篤嗣・栁田直美
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411489
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 超基礎 日本語教育のための日本語学2021

    • Author(s)
      太田陽子編著/太田陽子・嵐洋子・小口悠紀子・清水由貴子・中石ゆうこ・濱川祐紀代・森篤嗣・栁田直美
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248850
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「やさしい日本語」で伝わる!公務員のための外国人対応2020

    • Author(s)
      岩田一成・栁田直美
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      学陽書房
    • ISBN
      9784313151161
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 超基礎・日本語教育2019

    • Author(s)
      森篤嗣/太田陽子/奥野由紀子/小口悠紀子/嶋ちはる/中石ゆうこ/栁田直美
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 〈やさしい日本語〉と多文化共生2019

    • Author(s)
      庵功雄・岩田一成・佐藤琢三・栁田直美編 毛受敏浩・木村護郎クリストフ・宇佐美洋・オストハイダ テーヤ・菊池哲佳・髙木祐輔・中島明則・本田弘之・あべ・やすし・田中英輝・打浪文子・安東明珠花・杉本篤史・松本スタート洋子・志村ゆかり・佐野香織
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760124
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ことばで社会をつなぐ仕事 日本語教育者のキャリア・ガイド2019

    • Author(s)
      義永未央子・嶋津百代・櫻井千穂編 西野藍・馬之濤・安志英・羅暁勤・山田朱美・田栗春奈・トムソン木下千尋・櫻井直子・當作靖彦・渡辺久洋・金子史郎・栁田直美・布尾勝一郎・長崎清美・大泉貴広・野村愛・田中宝紀・金孝卿・渡部倫子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589576
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 語から始まる教材作り2018

    • Author(s)
      山内博之監修・岩田一成編 小口悠紀子・橋本直之・建石始・田中祐輔・本多由美子・栁田直美・嶋ちはる・中俣尚己・中石ゆうこ・小西円・渡部倫子・麻生迪子・畑佐由紀子
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap 栁田直美

    • URL

      https://researchmap.jp/naomiyanagida

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 早稲田大学大学院日本語教育研究科 栁田直美研究室

    • URL

      https://gsjal.jp/yanagida/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] Naomi Yanagida's website

    • URL

      https://preview.studio.site/live/4yqBVY34qj

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 一橋大学研究者情報(HRI)

    • URL

      https://hri.ad.hit-u.ac.jp/html/100000163_profile_ja.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/naomiyanagida

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] Naomi Yanagida's website

    • URL

      http://nayanagida.wixsite.com/yanagida

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://nayanagida.wixsite.com/yanagida

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] Naomi Yanagida's website

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi