• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the process of support participation of mother tongue supporters in subject learning support

Research Project

Project/Area Number 17K13487
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

TAKANASHI KOUKO  東海大学, スチューデントアチーブメントセンター, 講師 (90748542)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords地域の母語支援者 / 外国人児童生徒 / 教科学習支援 / 母語保持育成 / 母語による学習支援
Outline of Final Research Achievements

In recent years, we have been focusing on issues such as delay in subject learning and promotion of native language retention among the increasing number of foreign students. We have clarified the process by which local native-language supporters can provide learning support to foreign students through interviews and fieldwork and participate in support activities in international classrooms at public junior high schools. It became clear that participation in support provides a growth opportunity for native language supporters. Additionally, by participating in support activities, native language supporters have transformed the foreign students’ perception of the native language. Furthermore, native language supporters’ perception of their role and their views on education improved. Participation in support activities was also considered a process of understanding the significance of 'learning in one's native language.'

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の意義は、まず、地域の母語支援者の支援参加の過程を明らかにすることで、何が支援参加を促進・障壁となるのかを見いだせる。また、かれらにとって支援参加はどのような経験となるのかを明示するということが挙げられる。さらに、学校での支援を展開していく上で、教員の意識も重要になる。教員が地域の母語支援者をどのように受け入れているのかを分析することで、学校での母語を活用した支援の展望を見出せる。これらの結果から、地域の母語支援者が活躍できる学習支援の場のあり方を検討することができる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2020 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 母語支援者の学習支援活動への参加過程に関する研究2023

    • Author(s)
      高梨宏子
    • Journal Title

      東海大学スチューデントアチーブメントセンター紀要

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科学習支援に参加した母語支援者についての情報共有の分析-教科学習支援の記録を通して-2022

    • Author(s)
      宇津木奈美子・高梨宏子
    • Journal Title

      言語少数派の子どもを対象とする遠隔型の「母語による学習支援」の開発 平成30年~令和3年度科学研究費補助金基礎研究(C)課題番号18K00700 研究成果報告書(研究代表者 清田淳子)

      Volume: - Pages: 89-101

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 母語を活用した中学国語の学習支援における支援者支援ー学習支援記録の分析からー」2020

    • Author(s)
      宇津木奈美子・高梨宏子
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「外国につながる子どもの支援における外国人支援者参加の可能性」2018

    • Author(s)
      高梨宏子
    • Organizer
      日本社会教育学会第65回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 継続的に支援に参加した地域の母語支援者の学び―ライフストーリーによる事例研究―2017

    • Author(s)
      高梨宏子
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 生涯学習と地域づくりのハーモニー: 社会教育の可能性2023

    • Author(s)
      田中雅文監修
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032158
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi