• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of learning materials and courses of linguistic landscapes : The utilization of video resource / textbook in Japanese language education

Research Project

Project/Area Number 17K13490
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNagoya University of Commerce & Business

Principal Investigator

Isono Hideharu  名古屋商科大学, 国際学部, 准教授 (50720083)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords言語景観の日本語教育への活用 / 教材開発 / 社会文化的理解 / 言語景観と日本語教育 / ビデオ教材 / 言語景観を活用した教科書 / CBI / カリキュラム / 日本語教育 / 言語景観 / 教材制作 / カリキュラム開発
Outline of Final Research Achievements

This study involves the first ever attempt to develop learning materials (video resource/ text book) for a “course focusing on linguistic landscapes”, and providing a report of the course. This material was developed for Japanese language education and features regional and social changes in language.
Taking advantage of the practical educational opportunities offered through this video, Japanese learners come to realize not only some characteristics of a Japanese language but also the role of linguistic landscapes as a constituent element in society. The method of publication on the internet and examples of its practical use in education are also reported.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、「言語景観を活用した日本語教育」について1科目、1コースとして成立する初めての教材としてビデオ教材の制作、および教科書の作成を行った。
誰にでも利用できる革新的で汎用性のある教育・学習カリキュラムと教材は、授業実践の報告とともに公開しており、日本語教育界におけるカリキュラムの拡大と新しい幅を提供し、日本語学習者の日本語に対する社会文化的理解に寄与している。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 言語景観の教材化と授業実践-異文化コミュニケーション科目におけるビデオ教材・教科書の活用-2021

    • Author(s)
      磯野英治
    • Journal Title

      日本語学研究

      Volume: 第67輯 Pages: 107-117

    • DOI

      10.14817/jlak.2021.67.107

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ビデオ教材『言語景観で学ぶ日本語』のシナリオの公開2019

    • Author(s)
      磯野英治・西郡仁朗
    • Journal Title

      日本語研究

      Volume: 第39号 Pages: 137-148

    • NAID

      120006882299

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 電気とサブカルチャーの街『名古屋大須』の言語景観-大阪日本橋との比較研究-2018

    • Author(s)
      磯野英治・上仲淳・田中真衣
    • Journal Title

      日本語研究

      Volume: 第38号 Pages: 75-83

    • NAID

      120006723790

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ビデオ教材「東京の言語景観-現在・未来-」の公開と教育実践2017

    • Author(s)
      磯野英治・西郡仁朗
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 166号 Pages: 108-114

    • NAID

      130007638127

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国安山市「多文化通り」の多言語景観の特徴とその背景2017

    • Author(s)
      松崎真日・磯野英治・吹原豊・助川泰彦
    • Journal Title

      日本語研究

      Volume: 第37号 Pages: 105-119

    • NAID

      120006546473

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育に活用可能な言語景観の分類に関する考察2017

    • Author(s)
      磯野英治
    • Journal Title

      日本語学論説資料

      Volume: 第52号第5分冊(コミュニケーション) Pages: 20-23

    • NAID

      120005604137

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 言語景観の教材化と教育実践-ビデオ教材・教科書の活用について-2020

    • Author(s)
      磯野英治
    • Organizer
      韓国日本語学会2020年度第41・42回統合国際学術大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語景観を活用した日本語授業の意義・位置づけ・方法2019

    • Author(s)
      磯野英治
    • Organizer
      韓国日語教育学会2019年度第35回国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビデオ教材「言語景観で学ぶ日本語」の制作と公開2019

    • Author(s)
      磯野英治・西郡仁朗
    • Organizer
      日本語教育学会2019年度秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語景観を活用した日本語教育-教材開発と教育実践について-2019

    • Author(s)
      磯野英治
    • Organizer
      国立国語研究所 令和元年度日本語教師セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語景観を活用したビデオ教材の制作における理論的枠組みと内容について2018

    • Author(s)
      磯野英治・西郡仁朗
    • Organizer
      日本語教育学会2018年度春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] インドネシア料理店運営者から見た外国人集住都市安山-聞き取り調査の結果から-2018

    • Author(s)
      吹原豊・松崎真日・磯野英治・助川泰彦
    • Organizer
      2018年度異文化間教育学会第39回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語・多文化先進地域の言語表示-韓国安山市多文化通りの言語景観が示す多言語・多文化社会の実際-2018

    • Author(s)
      松崎真日・磯野英治・吹原豊・助川泰彦
    • Organizer
      International Conference of Japanese Language Education 2018(Venezia 2018 ICJLE)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語景観を活用したビデオ教材の制作におけるシナリオについて2018

    • Author(s)
      磯野英治
    • Organizer
      韓国日本語学会第38回国際学術発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際化する大阪道頓堀の多言語景観の経年調査2018

    • Author(s)
      磯野英治・上仲淳・田中真衣
    • Organizer
      日本語学会2018年度秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 名古屋の電気とサブカルチャーの街「大須」の言語景観-大阪日本橋との比較研究-2017

    • Author(s)
      磯野英治・上仲淳・田中真衣
    • Organizer
      日本語学会2017年度春季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] エスニックレストランから見る外国人集住都市の成り立ち-韓国安山市多文化通りのインドネシア料理店の調査を通して見えるもの-2017

    • Author(s)
      吹原豊・松崎真日・磯野英治・助川泰彦
    • Organizer
      2017年度異文化間教育学会第38回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 言語景観から読み解く外国人集住都市韓国安山市の諸特徴2017

    • Author(s)
      磯野英治・吹原豊・松崎真日・助川泰彦
    • Organizer
      韓国日本語学会第36回国際学術発表大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Research on Linguistic Landscape for Japanese Language Education2017

    • Author(s)
      磯野英治
    • Organizer
      ASIAN COMMUNITY LECTURES-Development, Cultural, and Social Change in Asia-
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 言語景観から学ぶ日本語2020

    • Author(s)
      磯野英治
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469213812
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ことばと文字 11号2019

    • Author(s)
      井上史雄・助川泰彦・吹原豊・松﨑真日・磯野英治・上仲淳・田中真衣ほか
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      くろしお出版 ・ 公益財団法人 日本のローマ字社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 都市空間を編む言語景観2019

    • Author(s)
      李舜炯・中井精一・ダニエルロング・磯野英治ほか
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      中文出版社
    • ISBN
      9788980805341
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 韓中日の言語を通じて探った三国の社会と文化(叢書9)2018

    • Author(s)
      磯野英治・上仲淳・田中真衣ほか
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      韓国文化社
    • ISBN
      9788968176982
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 磯野英治研究室

    • URL

      http://opinion.nucba.ac.jp/~isono/index.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 磯野英治研究室

    • URL

      http://opinion.nucba.ac.jp/~isono/

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi