• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Data-driven analysis and integrated foreign language teaching program

Research Project

Project/Area Number 17K13499
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Kusanagi Kunihiro  広島大学, 外国語教育研究センター, 特任講師 (60782620)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsデータ駆動主義 / 効率化 / 外国語教育 / 高等教育 / ベイズ統計 / データサイエンス / 英語教育 / 教育の質保証 / 自動採点 / 自動解析プログラム / データ解析 / システム開発 / データ駆動型解析 / 言語テスト
Outline of Final Research Achievements

Applying data-driven analysis, the project attempted to establish an efficient foreign language teaching program. The works of the project include (a) development of automated scoring software, (b) a non-linear model that predicts students' grade before assessment, and (c) a stochastic model that fits well to students' engagement to classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

昨今,日常的に発生する大量のデータを利活用しようとする新しいタイプの応用研究が注目を浴びている。教育研究もその例外には漏れないが,データ解析がどれほど教育実践に対して還元されているかといえば,顕著な成果が報告されているとは言い難い。本研究は,徹底的に教育現場に根ざした応用を目標とし,実際の英語学習プログラムに対して多種のデータ解析を実装しようとしたものである。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Individual differences in rule-based grammaticality judgment behavior: A Bayesian modeling approach2019

    • Author(s)
      Kusanagi, K., & Kida, S.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 30 Pages: 92-108

    • NAID

      130007826116

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 広島大学英語Can-Doリストの試験的運用2019

    • Author(s)
      鬼田崇作・天野修一・榎田一路・草薙邦広・森田光宏・阪上辰也・高橋有加・田北冬子・達川奎三・上西幸治
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 30 Pages: 287-302

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国語教育研究における第二種信号検出モデル:基本の理解とベイジアンモデリング2018

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 21 Pages: 169-185

    • NAID

      120006414280

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Foreign language learning mode preferences of Japanese university students.2017

    • Author(s)
      Kusanagi, K., Enokida, K., Kida, S., Sakaue, T., Takita, F., Tatsukawa, K., Uenishi, K., Yamamoto, G., & Yoshikawa, L.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 28 Pages: 193-208

    • NAID

      130006687680

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 声掛けメールによる WBT 自学自習の促進2017

    • Author(s)
      森田光宏・榎田一路・鬼田崇作・阪上辰也・草薙邦広・吉川りさ
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 47 Pages: 63-72

    • NAID

      130007384880

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンライン学習履歴データの統計的取り扱い2017

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 20 Pages: 231-244

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教師の授業中における英語使用:教育政策的エビデンス構築のための展望2018

    • Author(s)
      草薙邦広・浦野研・工藤洋路・亘理陽一
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語科目に対する学習状況の潜在遷移モデル2018

    • Author(s)
      草薙邦広・天野修一・榎田一路・鬼田崇作・阪上辰也・高橋有加・森田光宏
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 広島大学英語Can-Doリストの試行的運用2018

    • Author(s)
      鬼田崇作・天野修一・榎田一路・草薙邦広・森田光宏・阪上辰也・高橋有加・田北冬子・達川奎三・上西幸治
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Tracking Online Learning Behaviour in a Cross-Platform Web Application for Vocabulary Learning Courses2018

    • Author(s)
      Enokida, K., Kusanagi, K., Kida, S., Morita, M., & Sakaue, T.
    • Organizer
      The EUROCALL 2018 conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人大学生に見るTOEIC(R) L&Rにおける項目困難度の高い項目2018

    • Author(s)
      森田光宏・榎田一路・鬼田崇作・阪上辰也・草薙邦広
    • Organizer
      The 57th JACET International Convention
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 研究不正と疑問符がつく研究実践(QRP)について考える2018

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会長野大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 標準的測定モデルと共通変数の必要性2017

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会長野大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語指標の数理2017

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Organizer
      早稲田大学CCDL研究所第2回シンポジウム「英語学習者のパフォーマンスを捉える」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語教育研究者のためのベイズ統計入門2017

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Organizer
      第57回外国語教育メディア学会全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 実証研究および実践研究の科学性2017

    • Author(s)
      藤田卓郎・草薙邦広
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会長野大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] たのしいベイズモデリング2018

    • Author(s)
      豊田 秀樹、下司 忠大、清水 裕士、平川 真、鈴木 朋子、坂本 次郎、小杉 考司、武藤 拓之、紀ノ定 保礼、岡田 謙介、徳岡 大、難波 修史、後藤 崇志、国里 愛彦、井上 和哉、鬼田 崇作、草薙 邦広、竹林 由武、杣取 恵太、北條 大樹
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830402
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi