Citizen participation in juvenile court procedure and juvenile lay judge system in Germany
Project/Area Number |
17K13630
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Criminal law
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Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
Ohtsuka Eriko 愛知教育大学, 教育学部, 講師 (20761315)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 少年法 / 裁判員裁判 / 参審制度 / 市民参加 / ドイツ少年参審制度 / 裁判員制度 / 少年参審制度 / ドイツ / 少年司法手続 / 少年参審員 / 刑事法学 |
Outline of Final Research Achievements |
I was revealed that lay judges' role in juvenile court in Germany and lay judges' specialty through interview with lay judges and juvenile judge. In Germany, citizen(juvenile lay judge) and professional judge who have educational ability and experience in juvenile education participate in juvenile court procedure. Juvenile lay judges bring knowledges and experiences about education in community and viewpoints differ from professional judge. They improve social nature of procedure.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在の裁判員制度では、少年が裁判員裁判の対象となった場合であっても成人の場合と同様の形態で市民参加が実施されている。こうした少年の刑事事件における裁判員裁判のあり方に対しては問題点を指摘する声も多いが、少年手続への市民参加自体には意義がある。単なる素人としての市民ではなく、社会内で培われた教育の知識・経験を有する市民が少年手続に参加することにより、職業裁判官が担うことは期待されにくい社会的な教育の専門性が手続にもたらされ、現在の少年法と社会の間の対立的な関係を融和に導く契機となり得ることが期待される。
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Report
(6 results)
Research Products
(1 results)