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Empirical analysis on agenda setting function of mass media advertising: analysis of the 2020 Tokyo Olympic and Paralympic Games

Research Project

Project/Area Number 17K13813
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionAsia University

Principal Investigator

Henzan Hidenari  亜細亜大学, 経営学部, 准教授 (10584419)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsアジェンダ設定機能 / マスメディア広告 / 広告効果 / 東京五輪 / スポーツ・スポンサーシップ / アダプテッド・スポーツ / オリンピック / スポンサーシップ / 属性アジェンダ / 東京オリンピック2020 / コーズ・リレーテッド・マーケティング / 障害社会学 / ブランド / スポーツスポンサーシップ / 企業の社会的責任 / 経営学
Outline of Final Research Achievements

In this study, we analyzed the "agenda-setting function," which is thought to be a new effect of mass media advertising. We think that the more a particular theme is emphasized in a mass media advertising, the more important audiences understand the theme is.
Therefore, in this study, we analyzed sport games that are expected to attract a lot of attention in society. In addition, the analysis of the agenda-setting function and sports sponsorship was carried out, and disability sports was also analyzed. Furthermore, we interviewed organizations related to the Nagano Olympics (held in 1998) and the Sapporo Olympics (which gave up on the bid in 2023), as well as sponsoring companies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、マスメディア広告の主要な効果として、「説得」が広く議論されてきたが、マスメディア研究において、近年ではアジェンダ設定機能などの強力効果説の有効性が議論されてきた。本研究では、マスメディア研究の成果を援用し、マスメディア広告の新しい効果を提唱・分析したことが、学術的意義としてあげられる。
また、社会的意義として、本研究の成果は、営利活動だけではなく、社会貢献活動においても利用可能である。ロンドン・パラリンピックでは、スポンサー企業が、マスメディア広告を用いて、障害者スポーツの認知度向上や今見るべきコンテンツとして上手くテーマ設定を行い、「障害」に対する認識も変化させた良い事例である。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 広告効果の再検討―マスメディア広告の新地平を求めて―2022

    • Author(s)
      平安山英成
    • Journal Title

      明大商学論叢

      Volume: 104 Pages: 103-119

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] マスメディア広告のアジェンダ設定機能効果分析2019

    • Author(s)
      平安山英成
    • Journal Title

      経営診断学会論集

      Volume: 18

    • NAID

      130007719061

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スポーツ・スポンサーシップの特質分析とその戦略的有用性を求めて2018

    • Author(s)
      平安山英成
    • Journal Title

      都市創造学研究

      Volume: 第3号 Pages: 105-116

    • NAID

      40021909143

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] マスメディア広告の属性アジェンダ特質分析2018

    • Author(s)
      平安山英成
    • Journal Title

      日本経営診断学会第51回全国大会 報告要旨集

      Volume: - Pages: 33-36

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アダプテッド・スポーツにおけるスポンサーシップの特質分析2021

    • Author(s)
      平安山英成
    • Organizer
      日本消費経済学会 第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コーズ・リレーテッド・マーケティングとしてのスポーツ・スポンサーシップ -アダプテッド・スポーツへの取り組み-2021

    • Author(s)
      平安山英成
    • Organizer
      日本消費経済学会2020年度東日本大会
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      2020 Research-status Report
  • [Presentation] スポンサーシップの戦略的特質分析2019

    • Author(s)
      平安山英成
    • Organizer
      日本消費経済学会 第44回全国大会
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  • [Presentation] 集合的記憶に対するマスメディア広告の影響について2019

    • Author(s)
      平安山英成
    • Organizer
      日本経営診断学会 2020年度第1回関東・東北部会
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  • [Presentation] 国際スポーツ大会におけるスポンサーシップの特質分析2019

    • Author(s)
      平安山英成
    • Organizer
      日本消費経済学会関東部会
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  • [Presentation] マスメディア広告のアジェンダ設定機能とフレーミングに関する考察2018

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      平安山英成
    • Organizer
      日本経営診断学会関東部会
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  • [Presentation] マスメディア広告における属性アジェンダ特質分析2018

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      平安山英成
    • Organizer
      日本経営診断学会第51回全国大会
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  • [Presentation] スポーツ・スポンサーシップの現代的意義を求めて2018

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      日本消費経済学会第43回全国大会
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  • [Presentation] 広告効果研究における新展開-マスメディア広告のアジェンダ設定機能効果について-2017

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      平安山英成
    • Organizer
      日本経営診断学会 2017年度第5回関東部会(明治大学)
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  • [Presentation] マスメディア広告のアジェンダ設定機能効果分析2017

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      平安山英成
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      日本経営診断学会 第50回全国大会(明治大学)
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  • [Presentation] 国際スポーツ大会における企業の社会的貢献-アジェンダ設定による情報環境創造-2017

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      平安山英成
    • Organizer
      日本消費経済学会 2017年度東日本大会(日本大学)
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  • [Remarks] 亜細亜大学 都市創造学部 教員紹介 平安山英成

    • URL

      http://gyoseki.asia-u.ac.jp/aauhp/KgApp?kyoinId=ymddgeyyggy

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      2017 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

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