Project/Area Number |
17K13862
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sociology
|
Research Institution | Toyo Eiwa University |
Principal Investigator |
KOTERA ATSUSHI 東洋英和女学院大学, 国際社会学部, 准教授 (40535762)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
|
Keywords | メディア / ライフステージ / 利用と満足 / リタイア / モラール / 幸福な老い / 高齢者 / 生きがい / 社会学 |
Outline of Final Research Achievements |
Research literature about media use in aging has argued that the motivations to fulfill the need to connect with others or societies facilitate the elderly’s use of media. Based on uses and gratifications perspective, this study examines how the elderly’s use of media relate to their successful aging. The results of a convenience sample survey in the Tokyo area (n=1644) indicated that most media gratifications may not contribute to successful aging among the Japanese ‘young old’ (58~70 years). Scores from the Morale Scale are negatively correlated with media gratifications, especially consummatory gratification in television viewing. In addition, the contribution of media gratifications to scores on morale show little difference between retired and non-retired. Although previous research has tended to accept the activity theory which supposes that communication would be maintained at an active level throughout the aging process, this study does not support this hypothesis.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、社会や他者とつながろうとする動機が高齢者のメディア利用を促進しているという仮説を検証したものである。しかし、調査の結果、これまでの仮説とは異なり、メディアと「幸福な老い」の間にポジティブな関係は見出せず、リタイアによって失われた社会活動をメディアが補完している証拠も示されなかった。 これは高齢者のメディア利用に対する従来の見方が過度に楽観的であったことを示唆するものであり、メディアの積極的利用が必ずしも老年期の社会適応にプラスにはたらいているわけではないことを示すものとなっている。
|