• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the school social work practice model to children of LGBTQ

Research Project

Project/Area Number 17K13881
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionThe University of Kitakyushu

Principal Investigator

terada chieko  北九州市立大学, 基盤教育センター, 准教授 (10713208)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsLGBTQ / 学校ソーシャルワーク / エンパワメント / パワー / 学校教育環境 / アンケート調査 / インタビュー調査 / スクールソーシャルワーカー / 養護教諭 / 当事者 / 学校 / ソーシャルワーク
Outline of Final Research Achievements

A survey of schools conducted in this study showed that school education sites in Japan have structures that suppress LGBTQ children, including stigmas, which leads to a decline in the power of the parties concerned.In addition, a survey of the parties was able to identify specific factors leading to power decline and empowerment.
From the perspective of respecting human rights, social justice, and diversity, which are the foundations of social work's professional values, it was clarified that school social work practices are necessary to improve these environments.In addition, we considered that the introduction of empowerment theory would be effective for the decline in power, and presented a school social work practice model based on the empowerment perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、学校教育現場においてもLGBTQへの関心が高まりつつある。しかし、学校教育現場における支援担当者について、各学校において学級担任や管理職を始めとして、養護教諭、スクールカウンセラーなどの教職員が協力して、当事者の心情に十分配慮した対応をしていくことが謳われており、この支援の視点はLGBTQをメンタルヘルスの観点から捉えている傾向が見られていた。
本研究により、LGBTQの子どもたちへの学校ソーシャルワーク実践モデルを示したことにより、LGBTQの子どもたちの人権の回復及びエンパワメントにつながる支援方法を提供することができた。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] エンパワメント視点に基づくLGBTQ児童生徒への学校ソーシャルワーク実践モデル2020

    • Author(s)
      寺田千栄子
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 15 Pages: 33-47

    • NAID

      40022428844

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] エンパワメント視点に基づくLGBTQ児童生徒への学校ソーシャルワーク実践モデル2020

    • Author(s)
      寺田 千栄子
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 15

    • NAID

      40022428844

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] LGBTQの子ども達へのエンパワメント視点に基づく学校ソーシャルワーク実践の必要性ー養護教諭へのアンケート調査結果からの考察2019

    • Author(s)
      寺田千栄子
    • Journal Title

      社会福祉学

      Volume: 59-4 Pages: 67-79

    • NAID

      130007630141

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校教育現場におけるLGBTQの子ども達への相談・支援に関する研究ー養護教諭へのアンケート調査からの考察ー2018

    • Author(s)
      寺田千栄子
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 13 Pages: 47-57

    • NAID

      40021729474

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] わが国におけるLGBTQの子どもたちへのソーシャルワーク支援:学校ソーシャルワーク実践の必要性2017

    • Author(s)
      寺田千栄子
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 12 Pages: 2-13

    • NAID

      40021421115

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学校教育環境における LGBTQの子ども達のパワーの減退をもたらす構造について -当事者へのインタビュー調査からの考察-2019

    • Author(s)
      寺田千栄子
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] LGBTQの子どもへの学校ソーシャルワーク ーエンパワメント視点からの実践モデル2020

    • Author(s)
      寺田千栄子
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750350479
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] LGBTQの子どもへの学校ソーシャルワークーエンパワメント視点からの実践モデルー2020

    • Author(s)
      寺田千栄子
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi